Stieneke van der Graaf op verkiesbare plaats kandidatenlijst ChristenUnie

kandidatentk17dinsdag 18 oktober 2016 13:44

De Groningse Statenfractievoorzitter van de ChristenUnie Stieneke van der Graaf (32) staat op de zesde plek van de conceptkandidatenlijst van de ChristenUnie voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart 2017 en is daarmee de hoogste nieuwkomer op de lijst.

Van der Graaf zit sinds 2007 in de Provinciale Staten van Groningen. Sinds 2013 is ze fractievoorzitter. Naast Statenlid is zij werkzaam als juriste. Ze is vereerd met de hoge plek op de lijst en zegt het geluid vanuit de regio verder te willen versterken in Den Haag om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland meetelt. Van der Graaf: ,,Recht doen waar onrecht plaatsvindt, dichtbij en ver weg, dat is wat mij drijft. Het gevoel van onrecht en onmacht dat mensen in Groningen ervaren als gevolg van de gaswinning is groot. Ik kan niet anders dan voor hen opkomen. Na bijna tien jaar in de provinciale politiek kan ik zeggen dat ik heb gezien hoe Nederland werkt, en hoe je de politiek als middel kunt gebruiken om dingen te verbeteren. Dat je een bijdrage kunt leveren aan de regionale economie en aan het open houden van kleine maar onmisbare scholen. Met steun van de kiezer wil ik me ook op deze thema's, die voor Noord-Nederland belangrijk zijn, graag verder inzetten in de Tweede Kamer. We gaan er voor!”

De ChristenUnie presenteert de volledige kandidatenlijst vandaag. Volgens partijvoorzitter Piet Adema is de conceptkandidatenlijst een goede afspiegeling van de ChristenUnie-achterban. “Ik ben onder de indruk van de kwaliteit van deze kandidaten en dankbaar dat zij zich vanuit hun geloof willen inzetten voor onze partij, de regio waar ze vandaan komen en ons land."

De ChristenUnie-lijst wordt aangevoerd door Gert-Jan Segers. Huidige Tweede Kamerleden Carola Schouten, Joël Voordewind, Carla Dik-Faber en Eppo Bruins staan respectievelijk op de tweede tot vijfde plek. Na plek zes voor Van der Graaf volgt een andere nieuwkomer, de jonge Amsterdamse advocaat Don Ceder staat op 7.

De kandidatenlijst wordt besproken op het ChristenUnie congres op 26 november. Dan wordt ook het verkiezingsprogramma vastgesteld dat de ChristenUnie vorige week presenteerde. In het verkiezingsprogramma ‘Hoopvol realistisch: voorstellen voor een samenleving met toekomst’ formuleert de ChristenUnie als drie belangrijkste aandachtspunten: investeren in de toekomst van onze kinderen, zorgen dat iedereen meetelt en opkomen voor (godsdienst)vrijheid.

> 2016