Deel huiseigenaren mogelijk toch geen recht op waardevermeerdering

bannerscheurdonderdag 24 november 2016 19:38

De ChristenUnie Statenfractie heeft opheldering gevraagd bij het provinciebestuur nu blijkt dat sommige huiseigenaren mogelijk toch geen recht hebben op waardevermeerdering omdat de regels plotseling veranderd zijn.

Begin dit jaar is de tijdelijke regeling waardevermeerdering voor woningen met aardbevingsschade gesloten. Alleen huiseigenaren die voor 1 februari 2016 aardbevingsschade hadden gemeld konden nog een aanvraag indienen nadat de schade was vastgesteld. Dat blijkt echter opeens veranderd te zijn. Volgens het SNN, dat de regeling waardevermeerdering uitvoert, komen huiseigenaren met lopende schadeprocessen toch niet meer in aanmerking voor de huidige regeling, ook al hebben zij de schade tijdig gemeld.

De provinciale ChristenUnie verbaast zich erover dat de regels voor lopende zaken zomaar worden aangepast. Volgens de partij kunnen de mensen die hiervan de dupe zijn er niets aan doen dat hun schade nog niet is vastgesteld. 'Deze mensen hebben hun schade op tijd gemeld maar wachten nog op het Centrum Veilig Wonen, op een contra-expertise of een uitspraak van een arbiter', zegt ChristenUnie-fractievoorzitter Stieneke van der Graaf. 'In tegenstelling tot wat hen is verteld, kunnen ze nu ineens geen gebruik meer maken van deze regeling. Dit helpt niet bij het herstellen van vertrouwen.'

De ChristenUnie vraagt het provinciebestuur ervoor te zorgen dat deze groep huiseigenaren alsnog een aanvraag in kan dienen of bij een nieuwe regeling aanspraak kan maken op minimaal dezelfde waardevermeerdering. De nieuwe regeling voor waardevermeerdering had er al moeten zijn, maar het is nog steeds onduidelijk hoe deze nieuwe regeling eruit komt te zien. Hieronder zijn de schriftelijke vragen te downloaden.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen waardevermeerdering lopende schadeprocessen113,0 kBapplication/pdfdownload

> 2016