ChristenUnie Fryslan is bezorgd over verdubbeling aantal treinen Groningen- Leeuwarden

spoorbrugzuidhornmaandag 02 april 2012 21:01

ChristenUnie Fryslan maakt zich zorgen over verdubbeling van het aantal treinen tussen Groningen en Leeuwarden nu Gedeputeerde Staten van Groningen lijken af te zien van een dubbelsporige brug bij Zuidhorn.

De komende jaren wordt het aantal treinen tussen Leeuwarden en Groningen uitgebreid naar vier per uur. Hiervoor wordt de spoorlijn tussen Leeuwarden en Groningen de komende jaren deels verdubbeld. Eerder is door Provincie Groningen toegezegd dat de oude spoorbrug in Zuidhorn vervangen moet worden door een dubbelsporige spoorbrug. De provincie Groningen lijkt daar nu vanaf te zien en wil toch een enkelsporige brug aanleggen.

De ChristenUnie wil van het Friese provinciebestuur weten welke gevolgen dit heeft voor toekomstige verdubbeling van het aantal treinen tussen Leeuwarden en Groningen. Ook wil de fractie dat het college zich zo nodig inzet voor een brug met dubbel spoor.

Fractievoorzitter Anja Haga: ‘In de spits zitten de treinen tussen Leeuwarden en Groningen overvol. Met een extra trein en spoorverdubbeling proberen we dat op te lossen. Deze oplossing heeft natuurlijk geen zin als de treinen in Zuidhorn straks weer op elkaar moeten wachten.’

Vorige berichten > 2012