Beloning voor houden aan maximumsnelheid

fredric weblog.jpg
Door Fredric Geijtenbeek op 8 januari 2021 om 21:45

Beloning voor houden aan maximumsnelheid

De ChristenUnie wil de provincie Groningen verkeersveiliger maken door middel van zogeheten spaarpalen. Deze palen stimuleren weggebruikers om zich aan de maximumsnelheid te houden.  De Groninger Statenfractie vraagt het Groninger provinciebestuur deze palen ook naar Groningen te halen.

In Noord-Brabant, Zeeland, Utrecht en Overijssel wordt de spaarpaal al toegepast. Iedereen die zich aan de juiste snelheid houdt, verdient zo een paar cent voor de spaarpot. Het gespaarde bedrag is zichtbaar op de spaarpaal en loopt op bij elke weggebruiker die zich aan de snelheid houdt. Het totaal gespaarde bedrag mogen de omwonenden uitgeven aan een doel voor de buurt. Bijvoorbeeld aan een speeltuin of meer groen in de straat. Bij palen in andere provincies nam het aantal hardrijders met een kwart af.

“In de provincie Groningen zijn veel wegen door de bebouwde kom waar te hard gereden wordt. De spaarpaal is een mooi middel om die plekken veiliger te maken,” aldus Statenlid Fredric Geijtenbeek. “Het mooie van deze palen is dat je samen voor hetzelfde doel spaart. Dat onderstreept het gezamenlijke belang om de verkeersregels na te leven.”

De ChristenUnie denkt dat er meerdere plekken in de provincie zijn waar dit goed kan uitpakken. Als voorbeeld noemt Geijtenbeek de doorgaande weg door Onderdendam, waar veel overlast van hardrijders is. De spaarpaal kan gebruikt worden op provinciale wegen en uitgeleend worden aan Groningse gemeenten. “Je slaat twee vliegen in één klap: het wordt veiliger en tegelijkertijd kunnen mensen iets doen om hun buurt te verfraaien.”