VVD en ChristenUnie: slimmere samenwerking bij onderhoud vaarroutes

fredric weblog.jpg
Door Fredric Geijtenbeek op 4 juni 2021 om 16:53

VVD en ChristenUnie: slimmere samenwerking bij onderhoud vaarroutes

Volgens verschillende watersportverenigingen zijn veel vaarroutes in de provincie Groningen slecht bevaarbaar. Dat vinden ook de Statenfracties van ChristenUnie en VVD. Zij willen dat de provincie kijkt of de samenwerking tussen beheerders van vaarwegen beter kan.

Vanwege achterstallig onderhoud of onderhoudswerkzaamheden is een groot aantal vaarroutes in de provincie Groningen deze zomer onbevaarbaar. Statenleden Fredric Geijtenbeek (ChristenUnie) en Nico Bakker (VVD) stellen daarom schriftelijke vragen aan het provinciebestuur.

Bruggen en vaarwegen worden door verschillende overheden en partijen beheerd. Een defecte brug, dichtgeslibd kanaal of ontbrekende aanlegsteiger kan echter de hele vaarroute ontoegankelijk maken.

Fredric Geijtenbeek:  “De verschillende beheerders moeten niet alleen naar hun eigen bruggen, sluizen en kades kijken. Het zou mooi zijn als ze samen naar de hele vaarroute kijken.”

In andere provincies wordt het beheer van recreatieplassen, fietsroutes en vaarroutes vaak uitgevoerd door een recreatieschap, een samenwerking van meerdere beheerders. Zo kan beheer en onderhoud samen worden uitgevoerd. De Statenleden zijn benieuwd zo’n vorm van samenwerking ook in Groningen opgericht kan worden.

Labels: , ,