Participatie en representatie

Door Fredric Geijtenbeek op 28 september 2021 om 15:20

Participatie en representatie

Woordvoering tijdens Statenvregadering 29 september 2021

Participatie vervangt niet de representatie, maar versterkt die. Ze schragen elkaar. Binnen de beleidsprocessen en besluitvormingsprocessen die we al jaar en dag kennen, moeten momenten zijn waarop de vragen niet daar op een bureau of hier op tafel liggen maar op straat liggen.

Dankzij het filosofische mini-college heeft onze fractie goed kunnen spreken over participatie én representatie in de provincie. We geloven dat de representatieve democratie met recht de kern is van onze democratie. Het is een voorrecht om hier als inwoner van Groningen namens vele andere Groningers te mogen besluiten wat goed is voor Groningen en haar inwoners. Ons is een groot vertrouwen en verantwoordelijkheid gegeven. Zonder dat alle Groningers hier vandaag hoeven te zitten, kunnen we besluiten nemen voor het algemeen belang.

Dus wat de ChristenUnie betreft is de representatieve democratie van Thorbecke nog springlevend. Participatie vervangt niet de representatie, maar versterkt die. Of, zoals zo mooi en in goed Nederlands in de startnotitie verwoord. Ze schragen elkaar.

En dat is ook hoe onze fractie het voor zich ziet.

Binnen de beleidsprocessen en besluitvormingsprocessen die we al jaar en dag kennen, moeten momenten zijn waarop de vragen niet daar op een bureau of hier op tafel liggen maar op straat liggen. Of om het in de beeldspraak van Joop Hofman te zeggen: “Laten we ruimte maken voor zandbakmanagement, waarbij mooie dingen ontstaan zonder dat het proces gestuurd wordt.”

Dat betekent dat de Staten dan een stapje achteruit doen en vertrouwen geven aan ambtenaren om de juiste vorm te kiezen.

Maar uit mijn onderwijspraktijk kan ik vertellen dat een zandbak alleen een zandbak blijft als er een duidelijk kader omheen zit. Die kaders moeten de Staten bieden.

In de participatienota wil onze fractie daarom:

- duidelijke afspraken over wanneer we ruimte geven aan participatie, welke ruimte we dan bieden en welke niet.

- en grote vrijheid om per onderwerp een vorm te kiezen waarop die participatie wordt ingevuld.

Labels: , , ,