Werkbezoek bij Nationaal Coördinator Groningen (NCG)

welkom ncg.JPG
margriet weblog.jpg
Door Margriet Donker - van der Vinnne op 13 november 2021 om 21:45

Werkbezoek bij Nationaal Coördinator Groningen (NCG)

De Statenfractie bracht samen met fractieleden van de ChristenUnie Eemsdelta, Midden-Groningen en Oldambt een bezoek aan versterkingspunt Midden-Groningen. Dit is één van de zeven versterkingspunten van de NCG. Er werd onder andere gesproken met algemeen directeur Peter Spijkerman, regiodirecteur Stad en Ommeland Ab van der Schans en gebiedsmanager Mark Bokhove.

Het ging over de uitdagingen op het gebied van versterken, de aantallen die in de verschillende fases van versterken zitten, de werkwijze van de NCG en de verbeterpunten/zorgen die er zijn. Ook de lokale plannen van gemeenten en de samenwerking met gemeenten kwamen aan de orde. Verder spraken we over de planning en de termijn waarop de versterkingsoperatie naar verwachting klaar is.

Mark Bokhove vertelde over de situatie en de voortgang in Midden-Groningen en Oldambt. Daarna lichtten twee bewonersbegeleiders het proces toe van het begeleiden van een bewoner van begin tot eind van de versterking. Wat doet zo'n situatie met een mens? Hoe verschillend gaan mensen met hun situatie om? Welke informatie moet beter gecommuniceerd worden? Wat zijn de mooie kanten van hun werk en wat is er lastig aan?

We vroegen hoe het is om bij de NCG te werken. Ze wonen vaak zelf ook in het gebied en er wordt niet altijd positief over de NCG gesproken. Hoe is dat voor medewerkers?

Het was een bezoek dat van beide kanten als positief ervaren is. Als fracties hebben we een beter beeld gekregen van de stand van zaken van de enorme versterkingsoperatie. En de NCG vond het bijzonder dat er ook een keer naar het welzijn van de medewerkers werd gevraagd.

Klik hier voor foto's die Jan van Heerde maakte tijdens dit bezoek.

Labels: