Provinciale Staten willen drie kleine buslijnen behouden

fredric weblog.jpg
Door Fredric Geijtenbeek op 7 juli 2022 om 11:24

Provinciale Staten willen drie kleine buslijnen behouden

De provincie moet ervoor zorgen dat drie buslijnen in het Westerkwartier en Noord-Groningen behouden blijven. Een oproep van de ChristenUnie hiertoe kon afgelopen woensdag op ruime steun rekenen.

Provinciale Staten bespraken woensdag maatregelen om te besparen op de busdienstregeling. Dat is nodig omdat het aantal reizigers nog niet terug is op het niveau van voor corona. Onderdeel van deze maatregelen was het afschaffen van de buslijnen 45, 139 en 637. Daardoor zou door de dorpen Zeerijp, ’t Zandt, Godlinze, Losdorp, Enumatil, De Poffert, Munnekezijl, Kommerzijl, Niezijl en Noordhorn geen enkele bus meer rijden.

Voor de ChristenUnie is dit niet acceptabel. Statenlid Fredric Geijtenbeek: ‘Dit zijn buslijnen die maar een paar keer per dag rijden en waar maar weinig mensen gebruik van maken. Maar voor de leefbaarheid van deze dorpen is het heel belangrijk dat er een ov-verbinding blijft bestaan. Het zou zonde zijn om de laatste bus in deze dorpen weg te bezuinigen omdat er tijdelijk minder reizigers zijn.’

Op de VVD en BvNL na waren alle politieke partijen het met de ChristenUnie eens. Het provinciebestuur gaat aan de slag om te zorgen dat deze buslijnen in 2023 blijven rijden.

Labels: , , ,