Compenseer abonnementhouders automatisch voor OV-staking

fredric weblog.jpg
Door Fredric Geijtenbeek op 7 februari 2023 om 15:27

Compenseer abonnementhouders automatisch voor OV-staking

De Groningse Statenfracties van de ChristenUnie en de PvdA vinden dat alle reizigers met een bus- of treinabonnement automatisch compensatie moet krijgen als hun bus of trein niet rijdt door stakingen. Deze week rijden veel bussen en treinen in de provincie niet vanwege stakingen in het regionale bus- en treinvervoer.

Ook in januari werd er twee dagen gestaakt. De provincie betaalt de vervoerders niet voor ritten die door stakingen niet gereden worden.

De ChristenUnie en PvdA vinden het onrechtvaardig dat reizigers met een OV-abonnement wel betalen, maar niet de bus of trein kunnen pakken waar ze op gerekend hebben. Op de websites van vervoerders is het wel mogelijk om geld terug te vragen, maar de partijen willen dat deze reizigers automatisch gecompenseerd worden.

ChristenUnie-Statenlid Fredric Geijtenbeek: “Je moet je voorstellen dat sommige mensen honderden euro’s per jaar betalen voor het OV-abonnement van hun kind of kinderen, maar deze week toch vijf dagen hun kinderen met de auto naar school brengen en weer ophalen. Ik betwijfel hoeveel mensen weten dat ze geld terug kunnen krijgen en dan ook nog zin hebben om online een restitutieformulier in te vullen.”

Volgens de partijen zijn er meerdere manieren om reizigers te compenseren. Daar kan de provincie aan bijdragen met het geld dat van vervoerders wordt ingehouden. “De eenvoudigste wijze is eenmalig een kleine korting geven bij het verlengen van een OV-abonnement,” aldus Geijtenbeek. De Statenfracties zien bijkomende voordelen van zo’n korting. Die maakt het namelijk aantrekkelijker om een abonnement aan te schaffen en zorgt ervoor dat het gekorte geld alsnog bij de vervoerders terechtkomt. Die kunnen dat geld dan ook gebruiken om de lonen en werkdruk van chauffeurs te verbeteren.

Woensdag is er een manifestatie van chauffeurs en machinisten bij het Groningse provinciehuis. PvdA-Statenlid Pascal Roemers: "Het is goed om morgen met hen in gesprek te kunnen gaan. Het is in ieders belang dat Groningen een betrouwbaar OV-netwerk heeft waar het prettig werken is."

Zolang dit nog niet automatisch gebeurt, kunt u zelf een vergoeding aanvragen. Dat kan hier voor Arriva en hier voor Qbuzz.

Bijlagen

Labels: ,