ChristenUnie, ná 15 maart

mouw.png
Door Webredactie Prov. Groningen op 23 maart 2023 om 12:14

ChristenUnie, ná 15 maart

Mensen hebben gestemd met het hart, met het hoofd, misschien met de onderbuik, maar gelukkig velen met de voeten, door op te komen. Na de uitslag zien we dat vlaggen weer in de goede volgorde worden gehangen. Daar spreekt hoop uit. Deze mensen zijn niet afgehaakt. Er is een broos vertrouwen. Nu is het aan ons om dit samen waar te maken.

Hieronder de woordvoering van Johan Hamster tijdens het duidingsdebat.

En ja, dan is de ChristenUnie wederom als vierde partij aan de beurt. Dat is misschien het eerste stukje duiding dat ik kan geven. De 4e partij met 6,3% van de stemmen. We zien dat bijna een kwart van de kiezers hun vertrouwen aan de BBB hebben gegeven en de overige driekwart heel verdeeld hebben gestemd. Groningen is een veelkleurige provincie. Dat blijkt ook uit de verkiezingsuitslag. Er viel wat te kiezen. En dat hebben de Groningers gedaan!

Het lijkt me goed om te beginnen met het feliciteren van de winnaars BBB, Partij voor de Dieren en Volt. En ook het behoud van zetels in deze bijzondere verkiezingsuitslag is een compliment waard aan PvdA, Groninger Belang en de PVV. Van harte.

Als ChristenUnie hebben we over ons eigen resultaat een dubbel gevoel. Er hebben minder mensen in absolute zin en in percentuele zin op onze partij gestemd. Dat levert een zetel verlies op. Dat vinden we uiteraard jammer. Met de deelname van de SGP wisten we dat een deel van de kiezers deze keer wellicht geen ChristenUnie zouden stemmen en dat een vierde zetel misschien ingewikkeld zou worden. Mede daarom overheerst dankbaarheid voor onze drie zetels. We zullen ons met 3 Statenleden, een talentvol commissielid en een brede steunfractie wederom inzetten voor de belangen van Groningen en alle Groningers.

En dat gaan we niet alleen doen. Met 14 fracties zal het veel bruggenbouwen betekenen. En dat doen we graag. In Provinciale Staten, maar ook in een college als daar op inhoud ruimte voor ontstaat. Daar gaan we graag het gesprek over aan. Op inhoudelijk en bestuurlijk vlak vindt ChristenUnie stabiliteit en gedegenheid belangrijke kenmerken. We hopen op een stevig en consistent bestuur, in samenhang met lokale en landelijke overheden.

Een reden van dat broze vertrouwen is voor velen de winst van de BBB. We denken daarom dat het goed is als BBB deel uit gaat maken van het komende college. Een groot vertrouwen van de kiezer betekent overigens ook meteen een grote verantwoordelijkheid. Het is goed om te horen dat BBB zich dat ook heel goed realiseert. Wie verder in een coalitie bij de BBB aansluit zal uit de komende gesprekken moeten blijken.

Er is daartoe een verkenner aangezocht. De heer Van der Tuuk, daar kunnen wij van harte mee instemmen. En ook met de opdracht. We hopen daarbij ook op een college dat kan rekenen op een breed draagvlak in de Staten en wellicht de veelkleurigheid van onze provincie ook kan weerspiegelen. De samenwerking tussen collegepartijen en niet-collegepartijen vinden wij daarbij een belangrijk thema. Het afgelopen jaar heb ik meermaals meegekregen dat er stevige scheidslijnen werden ervaren tussen coalitie en oppositie, dat is niet hoe ik, hoe wij graag willen werken. Ik denk ook dat de verkiezingsuitslag een hoop op verbinding in zich houdt, tussen partijen in en buiten het college, links en rechts, wars van politieke spelletjes, een hoop op verbinding tussen stad en ommeland, tussen inwoners en beslissers. Wij zijn er van overtuigd dat we het in deze Staten over 80-90 % eens zijn of kunnen worden. Laten we die gemeenschappelijke grond benutten en uitdragen.

Als ChristenUnie praten we graag mee over de oplossingen voor de verschillende maatschappelijke problemen die er zijn. We voelen ons ook geroepen om bij te dragen aan gedegen en betrouwbaar bestuur, en het zoeken naar onderlinge verbinding. We wensen alle gekozenen en straks benoemde kandidaten daarom Gods zegen op dit belangrijke werk.

Labels: , ,