Lonely Planet

csm_Afsluiting-herinrichting-Midden-Groningen_6c3a569d31maandag 30 mei 2016 13:14

Tot verbazing van velen staat Texel in de top-10 van Europese bestemmingen van Lonely Planet. De reisgids prijst de natuur op Texel, las ik in NRC Handelsblad: 'Het eiland heeft nog ongerepte duinlandschappen, net als natuurreservaten, glorieuze verlaten witte stranden en naaldbossen'.

Begin dit jaar was het voor de Wadden ook al raak. Toen nam National Geographic de Waddenzee op in een lijstje Best Summer Trips voor 2016. Het tijdschrift vindt het Wad vooral voor liefhebbers van natuur een must. 'Bezoekers van de Waddenzee moeten zeker gaan Wadlopen (‘walk on the bottom of the sea’), schrijft het magazine.  En: 'Wat de Waddenzee zo bijzonder maakt is dat er meer dan 10.000 plant- en diersoorten voorkomen en dat er elk jaar meer dan 10 miljoen trekvogels in het gebied neerstrijken.'

Ik wil maar zeggen: natuur scoort. De natuurgebieden in onze provincie hebben dus de potentie om meer publiek naar onze regio te halen. Ik moest daar aan denken toen ik afgelopen vrijdag de officiële plechtigheden bijwoonde waarmee 25 jaar (!) landinrichting in Midden-Groningen werd afgerond.

Met landinrichting bedoel ik: kavelruil en andere manieren om het voor boeren wat gemakkelijker te maken. Maar ook natuur inrichten en aan elkaar rijgen, zodat ook in Groningen planten en dieren de kans hebben om zich zonder hindernissen flink te verplaatsen. Dat gebeurt elders ook onder de noemer van Natuurnetwerk Nederland.

Tijdens de feestelijkheden vrijdag in Freaylemaborg in Slochteren riepen verschillende mensen elkaar op, om al die mooie natuur in Midden-Groningen nu ook goed te gaan 'vermarkten'.  Een enkeling was al aan de slag gegaan. Daarom kreeg iedereen in de borg een mooi uitgegeven boekje met wandel- en fietsroutes door Midden-Groningen aangeboden van initiatiefnemer Menno Gerkema.

Wat mij betreft blijft het hier niet bij. Natuurlijk is het nu vooral aan ondernemers zelf in het gebied om met hun activiteiten in te spelen om wat er nu ligt.  In de omgeving van 't Roegwold zie ik de eerste uitingen daar gelukkig al van.

Maar er kan meer, denk ik. Binnenkort komen alle natuur- en landbouworganisaties, de waterschappen en mensen van de afdeling Landelijk Gebied en Water van de provincie bij elkaar. Marketing Groningen komt iedereen bijpraten hoe deze organisatie nu al de natuur 'meeneemt' in hun campagnes.

Daarna hoor ik graag welke ideeën er zoal leven. Misschien dat we elkaar kunnen versterken. Niet alleen om de natuur in Midden-Groningen in de etalage te zetten, maar als het aan mij ligt ook andere gebieden - om van het Wad maar te zwijgen. Voor het gemak heb ik mijn collega-gedeputeerde Patrick Brouns, die over economie en toerisme gaat, gevraagd hier bij te zijn.

Ik geef toe: als Lonely Planet of National Geographic binnen een paar jaar 't Roegwold of de Haansplassen roemt, dan zou ik daar heel erg blij mee zijn.   Een mens moet tenslotte dromen, nietwaar?

> 2016