Plakoksels

csm_Stieneke-van-deWal-overhandigt-haar-inventarisatiedinsdag 25 juli 2017 11:51

Ik dacht inmiddels aardig ingeburgerd te zijn op het gebied van natuur en landschap, maar dat bomen ook last kunnen hebben van plakoksels wist ik niet. Een tak groeit in dat geval niet normaal aan de boom, maar plakt tegen de stam aan. Stieneke van der Wal van NoorderErf bracht het fenomeen ter sprake tijdens een bezoek aan de familie Westerhuis in Usquert.

Met hulp van Stieneke en subsidie van de provincie is daar de monumentale slingertuin in ere hersteld. In de negentiende eeuw lieten Groningse herenboeren deze tuinen in Engelse landschapstijl aanleggen. Kronkelige paden en borders, waterpartijen, hoogteverschillen, indrukwekkende bomen gaven de boerderijen nog meer aanzien.

Veel slingertuinen zijn door de jaren heen verdwenen. In 2016 heeft het NoorderErf in opdracht van de provincie een inventarisatie gedaan naar de slingertuinen in Noord- en Oost Groningen. Hieruit kwam naar voren dat 35 procent van de slingertuinen is verdwenen, 22 procent van de slingertuinen is bewaard gebleven als historisch overblijfsel. En dat is jammer, want deze tuinen zijn karakteristiek voor het Groninger landschap. Er is geld en kennis nodig om deze tuinen weer terug te brengen in originele staat. Als provincie hebben we daarom bijgedragen aan het project van NoorderErf om deze 'pronkjewailen’ van het Ommeland te herstellen.

In totaal acht boerenerven en twee slingertuinen worden aangepakt, waaronder die van de familie Westerhuis. Met geweldig resultaat. Door het aanplanten van onder andere sierheesters en iepen, beschoeiing rondom de gracht en vijver en het herstel van het 'bergje' heeft de tuin weer zijn negentiende-eeuwse aanzien teruggekregen.

Het mooie aan dit werkbezoek was dat ik ook meteen een kijkje kon nemen bij een ander project dat we als provincie gesteund hebben: de nieuwe schuur van het familiebedrijf. Geen kant-en-klare schuur uit een catalogus, maar een die met de hulp van een architect prachtig in het landschap past. Een visitekaartje van het Noord-Groningse wierdenlandschap.

Stieneke nam ons vervolgens mee naar Eenrum, waar de familie Biemond de eerste stappen zet om het boerenerf van de Fraelemaheerd weer terug in oude staat te brengen. Wie het Pieterpad volgt, dat dwars over het erf van de familie loopt, wordt na uitvoering van de plannen verwelkomd door een singel met bloeiende struiken en bomen. Wandelaars kunnen tegen die tijd op het 'Open Rustpunt' op het boerenerf, genieten van het landschap om hen heen.

De zomer is begonnen, de vakantie staat voor de deur. Als ik u een tip mag geven: de slingertuinen van het Oldambt, rondom Slochteren en het Damsterdiep en langs de kust zijn gebundeld in routes, die per fiets of auto af te leggen zijn. De routekaarten zijn te verkrijgen via de site van NoorderErf.

Ik wens u een goede zomer!

Reacties op 'Plakoksels'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

> 2017

december