ChristenUnie organiseert symposium behoud religieus erfgoed

symposium3maandag 23 februari 2015 21:38

Volgens de ChristenUnie moet meer worden gedaan voor het behoud van oude kerken in de provincie Groningen. De ChristenUnie organiseert op vrijdag 6 maart 2015 in de Kloosterkerk te Thesinge een minisymposium om de toekomst van Groninger kerken op de agenda te zetten.

De ChristenUnie wil dat behoud van religieus erfgoed in de provincie Groningen beter op de kaart wordt gezet. "De provincie Groningen staat wereldwijd bekend om haar bijzondere kerken en orgels. Steeds minder kerken zijn in gebruik en het onderhoud van de gebouwen is kostbaar. Zeker nu sommige kerken ook last hebben van aardbevingsschade", aldus fractievoorzitter Stieneke van der Graaf. Volgens haar moet het behoud van religieus erfgoed meer prioriteit krijgen in het provinciebeleid.

Tijdens het debat over het gasbesluit in Den Haag nam de Tweede Kamer een motie van de ChristenUnie aan om door aardbevingen bedreigde en beschadigde monumenten in Groningen meer aandacht te geven. De Groninger ChristenUnie wil nu dat samen met beheerders en gebruikers wordt gekeken naar nieuwe mogelijkheden voor de instandhouding en het gebruik van deze kerken. Van der Graaf: "Deze kerken zijn de parels in het Groninger landschap. We moeten ervoor zorgen dat we ons kunnen blijven verwonderen over de pracht van dit erfgoed. Voor nu en voor later."

Om het behoud van religieus erfgoed op de agenda te zetten, organiseert de ChristenUnie een minisymposium over de toekomst van religieus erfgoed in de provincie Groningen. Dit symposium zal plaatsvinden op vrijdag 6 maart 2015 in de Kloosterkerk te Thesinge.

Tijdens het minisymposium zullen onder meer Mgr. Gerard de Korte van het Bisdom Groningen-Leeuwarden, Leo Looman ABN AMRO MeesPierson, Jur Bekooy van Stichting Oude Groninger Kerken en Lieuwe Giethoorn van de PKN een bijdrage leveren. Het programma zal bestaan uit een drietal onderdelen. Allereerst zullen de problemen rondom (het behoud van) religieus erfgoed centraal staan. In het tweede onderdeel gaan we op zoek naar oplossingen, waarna we eindigen met een gesprek tussen de sprekers en de overige aanwezigen.

Het symposium is vrij toegankelijk. Kennis uit het veld en nieuwe zienswijzen kunnen helpen het beleid rondom religieus erfgoed in de provincie Groningen op de juiste manier te verbeteren.

Archief > 2015