ChristenUnie blij met permanente busverbinding AZC Ter Apel

dinsdag 01 december 2015 18:15

De ChristenUnie in de provincie Groningen is blij dat er een permanente busverbinding blijft rijden naar het AZC in Ter Apel. Daar heeft de partij zich enkele jaren voor ingezet.

Vandaag werd bekend dat er een permanente busverbinding blijft rijden naar het asielzoekerscentrum in Ter Apel. Eerder werden al extra ritten ingezet om vluchtelingen vanuit Emmen naar het asielzoekerscentrum te brengen. Nu is besloten buslijn 73 tussen Groningen en Emmen voortaan langs het asielzoekerscentrum te laten rijden en dat het asielzoekerscentrum in maart 2016 een eigen bushalte krijgt.

Door aanpassing van de dienstregeling  zou de busverbinding tussen Ter Apel en het asielzoekerscentrum in december verdwijnen. De ChristenUnie vond dat een goede busverbinding  noodzakelijk was en pleitte voor een permanente verbinding. Volgens ChristenUnie-fractievoorzitter Stieneke van der Graaf is dit een belangrijk besluit voor de vluchtelingen die naar Ter Apel reizen en daar verblijven. "Honderden vluchtelingen, jong en oud, reizen nu naar het aanmeldcentrum in Ter Apel. Zonder deze busverbinding zouden zij ver moeten lopen vanaf de dichtstbijzijnde bushalte of naar de winkels in Ter Apel."

Het besluit voor de busverbinding is een resultaat van een motie van de ChristenUnie in september die opriep voor een permanente bushalte met een regelmatige verbinding. Die motie werd door bijna alle partijen gesteund. Alleen VVD en PVV stemden tegen. "We zijn blij dat de provinciebesturen van Groningen en Drenthe dit besluit hebben genomen en dat er nu een goede busverbinding voor de toekomst komt," aldus Van der Graaf.

Hieronder kunt u de motie voor de permanente busverbinding downloaden.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie 1 Bushalte AZC Ter Apel agp. 3.A. Opvang vluchtelingen795,4 kBapplication/pdfdownload

> 2015