ChristenUnie Groningen wil tijdelijke brug over Eems

burgeemsnosvrijdag 11 december 2015 15:32

Als het aan de ChristenUnie in de provincie Groningen ligt, wordt onderzocht of het mogelijk is een noodbrug te plaatsen over de Eems bij Weener. Dat moet treinverkeer van Groningen naar Duitsland weer mogelijk maken.

Vorige week voer een schip tegen de bestaande brug over de Eems.  Omdat de gehele brug moet worden vervanden is daardoor waarschijnlijk vijf jaar geen treinverbinding op dit traject mogelijk. Dat is voor de ChristenUnie niet acceptabel. Tussen Groningen en Noord-Duitsland reizen dagelijks gemiddeld twee- tot drieduizend reizigers met de trein.

"Het spoor ligt er nog steeds. De brug is het enige obstakel. Daarom vinden wij dat het Groninger provinciebestuur samen met de Duitse autoriteiten moet kijken of een noodbrug een mogelijke oplossing kan zijn," zei fractievoorzitter Stieneke van der Graaf vandaag op RTVNoord. Als voorbeeld noemt zij de baileybruggen die in de tijd van wederopbouw in Nederland zijn gebouwd. Dat gebeurde onder meer in Deventer.

De schriftelijke vragen die aan het provinciebestuur zijn gesteld, kunt u hieronder downloaden.

Foto: NOS

Aanvullende SV Spoorbrug Weener23,2 kBapplication/pdfdownload