'Maak spoorbrug over Ems geschikt voor snellere treinverbinding naar Duitsland.'

stationbremendinsdag 29 maart 2016 13:48

Volgens de ChristenUnie in Provinciale Staten van Groningen moet de herstelde of nieuwe spoorbrug over de Ems bij Weener een snellere treinverbinding tussen Groningen en Bremen mogelijk maken.

Vandaag werd bekend dat Deutsche Bahn wil dat er binnen vijf jaar weer treinen rijden tussen Groningen en Leer. Dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving waarin DB stelde dat er minstens vijf jaar geen treinverkeer over dit traject mogelijk zou zijn vanwege de aanvaring van de spoorbrug over de Ems.

'Een goede spoorverbinding naar Duitsland is van belang voor Groningen. Daarom is het belangrijk dat ook Deutsche Bahn een periode van vijf jaar geen treinverkeer te lang vindt en de Duitse overheden willen meewerken aan een spoedig herstel', aldus CU-fractievoorzitter Stieneke van der Graaf. Omdat de Friesenbrücke in Duitsland ligt en eigendom is van Deutsche Bahn is de inzet van DB en de Duitse overheden noodzakelijk voor herstel of vervanging.

De ChristenUnie pleit voor een spoorbrug die na herstel of vervanging goed past in de plannen voor een snellere treinverbinding tussen Groningen en Bremen. De partij wil van het Groninger provinciebestuur weten op welke wijze de brug toekomstbestendig wordt gemaakt en hoe de provincie Groningen daarbij betrokken is. Van der Graaf: 'Nu de bereidheid voor deze spoorlijn aan beide zijden van de grens groot is, moeten we werken aan een goede treinverbinding voor nu en voor de toekomst.'

De schriftelijke vragen van de ChristenUnie-fractie zijn hieronder te downloaden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen ChristenUnie inzake herstel Friesenbrucke95,9 kBapplication/pdfdownload

> 2016