ChristenUnie: 'bewoner moet zelf aannemer kunnen kiezen die woning versterkt'

baasovereigenhuisbannerwoensdag 06 juli 2016 12:49

Inwoners van het aardbevingsgebied moeten zelf kunnen kiezen welke aannemer hun woning verstevigt. Dat vindt de ChristenUnie in de provincie Groningen. Een motie die de Nationaal Coördinator Groningen daartoe oproept, kreeg vandaag brede steun in Provinciale Staten.

Dinsdag onthulde Stieneke van der Graaf, fractievoorzitter van de provinciale ChristenUnie, een groot bord voor een woning in Appingedam. De bewoner van dit huis wil weer baas zijn over zijn eigen huis door zelf te kunnen besluiten wie zijn huis verstevigt. De ChristenUnie ondersteunt zijn wens en wil dat alle bewoners van huizen die versterkt worden hun eigen aannemer kunnen kiezen.

Van der Graaf: 'Op dit moment is het versterken van woningen volledig afhankelijk van de NAM en hebben bewoners nauwelijks iets te zeggen over hun eigen huis. Dat is onacceptabel. Bewoners moeten centraal staan bij de versterking van hun eigen huis. Zij moeten zelf kunnen kiezen welke aannemer zij dat werk toevertrouwen.'

Lokale aannemers zijn blij met de oproep van de ChristenUnie. Hoewel was toegezegd dat het werk van de versterkingsopgave bij lokale aannemers terecht zou komen, wordt het werk nu door slechts een select aantal bedrijven uitgevoerd. De vrije keuze van aannemer kan daar verandering in brengen.

Op initiatief van de ChristenUnie besloot de Tweede Kamer gisteren al dat het versterken van woningen onafhankelijker moet worden van de NAM. In de Provinciale Staten van Groningen pleitte de ChristenUnie vandaag voor een volledig onafhankelijke uitvoering en voor de vrije keuze van bewoners. Een motie die de Nationaal Coördinator Groningen oproept daar werk van te maken werd gesteund door bijna alle provinciale partijen. Alleen de VVD stemde tegen.

Hieronder kunt u de motie over schadeherstel en versteviging dowloaden.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie 185 Herstel van vertrouwen agp. 3 concept-instemmingsbesluit gaswinning + NCG1,2 MBapplication/pdfdownload

> 2016