Onderzoek het niveau gaswinning waarbij aardbevingen afnemen

gaswinning-groningen-anp1024woensdag 20 januari 2016 19:00

Tijdens het debat over de gaswinning in Provinciale Staten heeft de ChristenUnie ingezet op een onderzoek naar het productieniveau waarbij het aantal aardbevingen afneemt. De motie hierover is met brede steun aangenomen, alleen de VVD stemde tegen.

Maandagavond werden Provinciale Staten door deskundigen van het SodM, KNMI en NAM geïnformeerd over de technische aspecten van de gaswinning en de gevolgen daarvan.
Uit onderzoek blijkt dat voor de productieniveaus van 21, 27 en 33 miljard m3 het aantal aardbevingen nog steeds toeneemt. Er is niet onderzocht bij welk productieniveau de seismiciteit afneemt. Tijdens de technische briefing werd duidelijk dat er modellen zijn om dit onderzoek te kunnen doen voor alle productieniveaus.
De statenfractie van de ChristenUnie wil politiek afdwingen dat er onderzoek wordt gedaan naar het productieniveau waarbij het aantal aardbevingen afneemt. Fractievoorzitter Stieneke van der Graaf: "Wij willen dat dit onderzoek wordt gedaan om te weten te komen bij welk productieniveau de veiligheid van de Groningers wordt vergroot doordat de aardbevingen afnemen. Die kennis ontbreekt nu, maar is hard nodig om een veilig niveau van gaswinning te kunnen bepalen."
Het SodM waarschuwde voor het vermijden van snelle schommelingen in de productie, zoals bij de piekwinning eind 2013. Wat de ChristenUnie betreft moet het kabinet nog meer inzetten op het treffen van maatregelen zodat die piekwinningen vermeden worden en de gaskraan echt veilig en duurzaam omlaag kan.

Meerjarenprogramma Nationaal Coördinator
De Staten spraken ook over het Meerjarenprogramma van de Nationaal Coördinator Groningen.
In november hebben de Staten in een gezamenlijke motie een aantal verbeterpunten aangegeven bij de plannen. De partijen hebben er zorg over of die kanttekeningen wel worden overgenomen. Daarom werd vandaag opnieuw een motie ingediend, gericht aan de Tweede Kamer die zich deze maand voor het eerst zal uitspreken over het programma.
De ChristenUnie vroeg in het bijzonder aandacht voor de versterking van scholen, het cultureel erfgoed en behoud van de waardevermeerderingsregeling. Van der Graaf: "Er is momenteel discussie over wie wat moet betalen bij de versterking van scholen. Voor ons is een ding duidelijk, de NAM moet haar verantwoordelijkheid nemen. Dat de versterking van de scholen nu stagneert en vertraging oploopt kan niet bestaan."
De ChristenUnie wil daarnaast dat de immateriële gevolgen in beeld worden gebracht.

Hieronder kunt u de bijdrage aanklikken die de ChristenUie in de Staten heeft gehouden
Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Bijdrage Stieneke 20 jan 2016297,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Onderzoek het niveau gaswinning waarbij aardbevingen afnemen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

> 2016