'Commissaris moet snel zorgen voor humane opvang asielzoekers tentenkamp Ter Apel'

maandag 14 mei 2012 16:07

De ChristenUnie in Provinciale Staten wil dat er snel wat wordt gedaan aan de slechte omstandigheden op het tentenkamp bij het asielzoekerscentrum in Ter Apel. De fractie roept de commissaris van de koningin Max van den Berg op zo snel mogelijk te zorgen voor de nodige voorzieningen.

Sinds vorige week kamperen Irakese asielzoekers bij het asielzoekerscentrum. Ze protesteren om aan te geven dat ze niet veilig naar Irak terug kunnen. Inmiddels kamperen er ongeveer 200 personen, waaronder vrouwen en kleine kinderen.

Fractievoorzitter Henk Staghouwer: 'Op dit moment bivakkeren deze mensen onder onverantwoorde omstandigheden. Er zijn amper genoeg toiletten, er is geen stromend water en de mensen slapen op de grond onder dekkleden. Ook de commissaris is verantwoordelijk voor humane opvang en kan en moet hier wat aan doen.'

De situatie van de uitgeprocedeerde asielzoekers in Ter Apel gaat ons aan het hart. De overheid heeft een zorgplicht, ook ten aanzien van uitgeprocedeerde asielzoekers en hun lichamelijke en geestelijke gezondheid.

De ChristenUnie vindt dat de commissaris van de koningin op korte termijn voor voorzieningen moet zorgen en minister Leers moet oproepen op humane wijze om te gaan met mensen die niet veilig naar het land van herkomst terug kunnen.

Foto: ©112groningen.  meer op www.112groningen.nl

> 2012