Provinciale Staten Groningen willen traineeprogramma

bijna_afgestudeerdvrijdag 29 juni 2012 09:53

De ChristenUnie Statenfractie wil ruimte voor trainees bij de provincie. Hun motie voor het ontwikkelen van een traineeprogramma werd door alle partijen in Provinciale Staten gesteund.

Bij verschillende provincies in Nederland zijn er goede ervaringen met een traineeprogramma. Een traineeprogramma biedt afgestudeerde WO’ers en HBO’ers een plaats om te werken en te leren. Gedurende enkele jaren werken ze op verschillende afdelingen en worden ze binnen de organisatie opgeleid. Voor de traineeprogramma’s bij andere provincies was grote belangstelling.

‘Als provincie proberen we hoogopgeleide jongeren voor het Noorden te behouden en de braindrain tegen te gaan. Dat kunnen we ook binnen de eigen organisatie,’ aldus Stieneke van der Graaf, Statenlid voor de ChristenUnie. ‘Juist nu er een vacaturestop is en we nauwelijks nieuwe werknemers aannemen is het belangrijk jong talent aan te trekken en op te leiden. Daarmee voorkomen we een vergrijzing van het personeelsbestand en bieden we afgestudeerden de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen.’

De ChristenUnie diende een motie in waarin het provinciebestuur wordt verzocht een traineeprogramma te ontwikkelen. Deze motie werd met algemene stemmen aangenomen. Gedeputeerde Moorlag gaat nu onderzoeken wat er mogelijk is bij de provincie en komt voor 2013 met een voorstel.