Provinciale Staten Groningen: behoud gevangenissen Noord-Nederland

gevangeniswoensdag 19 december 2012 11:51

Met een motie van de ChristenUnie roepen Provinciale Staten van Groningen staatssecretaris Teeven op de gevangenissen in Noord-Nederland niet te sluiten.

Recent werd bekend dat staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie de Nederlandse gevangenissen wil concentreren in de Randstad. Volgens zijn plannen zouden de gevangenissen in Ter Apel, Veenhuizen, Hoogeveen en Leeuwarden gesloten moeten worden.

De ChristenUnie in de Groninger Staten wil dat deze gevangenissen blijven bestaan. ‘We hebben in Noord-Nederland gevangenissen van hoge kwaliteit die heel erg belangrijk zijn voor de regio,’ aldus Henk Staghouwer, fractievoorzitter van de ChristenUnie. ‘Het sluiten van de gevangenissen is slecht voor de 1250 mensen die bij deze gevangenissen werken en voor de werkgelegenheid in Noord-Nederland.’

Alle fracties in Provinciale Staten hebben zich bij het initiatief van de ChristenUnie aangesloten. Samen roepen zij de staatssecretaris op zijn plannen te herzien en de noordelijke gevangenissen te behouden.

Klik hier voor de tekst van de motie.

UPDATE: In zowel de Provinciale Staten van Friesland als de Staten van Drenthe is een motie van gelijke strekking unaniem aangenomen. Zo laten de drie noordelijke provincies een sterk gezamenlijk geluid richting de staatssecretaris horen.