ChristenUnie start campagne op Valentijnsdag met vrijwilligerswerk

Delfzijl14febzaterdag 14 februari 2015 21:23

Zestig vrijwilligers van de ChristenUnie hebben op Valentijnsdag in de provincie geverfd, gesnoeid, schoongemaakt, pannenkoeken gebakken, bingo gespeeld en gewandeld. Met vrijwilligersprojecten op maar liefst negen locaties in de provincie startte de ChristenUnie met de campagne voor de provinciale statenverkiezingen.

Met de actie wil de ChristenUnie aandacht vragen voor het werk van vrijwilligers en mantelzorgers. "Het werk van vrijwilligers en mantelzorgers is onmisbaar en verdient onze steun. Om dat te onderstrepen beginnen we onze verkiezingscampagne met zelf ook de handen uit de mouwen te steken," aldus lijsttrekker Stieneke van der Graaf.

Hieronder een overzicht van de verschillende projecten. De projecten werden georganiseerd en begeleid door Stichting Present.

In Delfzijl vonden twee projecten plaats. Zo werd een alleenstaande moeder met twee opgroeiende tieners geholpen om de huiskamer op te knappen. In Vliethoven hebben vrijwilligers bewoners verrast met activiteiten en spelletjes.

In Loppersum deden vrijwilligers mee aan een Valentijnsochtend in de Wiemersheerd. Vrijwilligers namen taart mee om te trakteren en ondernamen activiteiten als wandelen en samen de krant lezen.

In Bedum werden rolstoelen schoongemaakt die intensief gebruikt worden door bewoners van een instelling. Daarna is een wandeling gemaakt met de bewoners in de schone rolstoelen.

In de Stad was vonden twee projecten plaats. Zo werd een alleenstaande vrouw geholpen om de woning op te ruimen en orde op zaken te stellen. Bewoners van woongroep Lijzijde hebben samen met vrijwilligers boodschappen gedaan, pannenkoeken gebakken, opgegeten en opgeruimd.

Ook in Zuidoost Groningen was de ChristenUnie actief en vonden twee projecten plaats. In Alteveer hielpen vrijwilligers een alleenstaande man om de woonkamer schoon te maken en op te knappen. En in Veelerveen werd een alleenstaande moeder die een zware operatie heeft ondergaan en weer een beetje op de been komt, geholpen om de tuin op te knappen.

In Zuidhorn hebben vrijwilligers met bewoners van Zonnehuis Oostergast activiteiten ondernomen, zoals samen wandelen of fietsen op de duofiets.

Het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers is een van de speerpunten van de Groningse ChristenUnie. De ChristenUnie vindt dat de provincie vrijwilligers- en mantelzorgorganisaties en andere organisaties op het gebied van zorg en patientenparticipatie financieel moet steunen. Daarnaast zet de partij zich in voor leefbare dorpen, werk en veiligheid.

> 2015