Groninger Staten roepen Duitsland unaniem op te kiezen voor geschikte spoorbrug

Friesenbrücke2015-IVwoensdag 05 juli 2017 14:33

De nieuwe Friesenbrücke over de Eems moet geschikt zijn voor een halfuursdienst naar Bremen en moet zo snel mogelijk gereed zijn. Die oproep hebben Provinciale Staten van Groningen vandaag gedaan aan Duitse bestuurders en volksvertegenwoordigers.

Duitse bestuurders nemen binnenkort een besluit over herstel of nieuwbouw van de beschadigde Friesenbrücke over de Eems. Het voorstel voor nieuwbouw dat voorligt is niet geschikt voor de snelle verbinding Groningen-Bremen. Ook is deze brug pas in 2024 klaar.

Op initiatief van de ChristenUnie verzoeken de Staten de Duitse bestuurders met klem te kiezen voor een optie waardoor de treinverbinding eerder klaar is. Ook moet er twee keer per uur in beide richtingen een trein over de brug kunnen rijden. De motie van de ChristenUnie werd door alle partijen ondersteund.

Stieneke van der Graaf, fractievoorzitter van de ChristenUnie: ‘De treinverbinding naar Duitsland is erg belangrijk voor inwoners van de regio’s aan beide zijden van de grens. De provincie Groningen en Duitse overheden hebben samen de ambitie om die verbinding te verbeteren. Een nieuwe brug mag dat niet onmogelijk maken.’

De aangenomen motie is onder dit bericht te downloaden.

foto: Jan Oosterhuis

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie 285 Herstel spoorverbinding Friesenbrücke agp. 3.a. Herstel Friesenbrücke916,9 kBapplication/pdfdownload

> 2017