Maidenspeech Fredric Geijtenbeek over Koningsdag

maidenspeechwoensdag 31 januari 2018 14:20

In de Statenvergadering van vandaag heeft ons Statenlid Fredric Geijtenbeek voor het eerst het woord gevoerd tijdens het debat over de provinciale bijdrage aan de ontvangst van de Koning met Koningsdag.

Tijdens zijn eerste woordvoering – die een maidenspeech wordt genoemd - stond Geijtenbeek stil bij zijn persoonlijke motivatie voor de provinciale politiek. ‘Er is ons Groningers veel gegeven om voor te zorgen en te ontwikkelen. Maar er zijn ook zorgen en er is nog veel werk te doen. Het is voor mij een eer daar aan bij te mogen dragen, om zo misschien tot zegen te mogen zijn.’

In het vervolg van de bijdrage stelde Geijtenbeek dat Koningsdag kansen biedt om Nederland te laten zien dat Groningen meer is dan een aardbevingsgebied. Het is een kans om te laten zien hoe Groningers ondernemen, innoveren, samenwerken en naar elkaar omkijken. Tegelijk zal er ook gepaste aandacht moeten zijn voor het onrecht dat gaswinning Groningen heeft gebracht. Tot slot vindt de ChristenUnie het van belang dat er die dag ook ruimte is om het werk van vrijwilligers en maatschappelijke instellingen zoals verenigingen, kerken, scholen en zorginstellingen voor het voetlicht te brengen.