Vruchtbare bijeenkomst Landbouw in Onderdendam

landbouw 8woensdag 28 maart 2018 12:40

De ChristenUnie-Statenfractie kijkt terug op een geslaagde themabijeenkomst Landbouw op donderdag 22 maart in Onderdendam.  Initiatiefneemster en Provinciaal Statenlid Hilma Oudman-Dam noemt het een waardevolle avond. “De zaal in Zijlvesterhoek was goed gevuld met boeren en andere belangstellenden.” Henk Roseboom, medeorganisator en steunfractielid namens de SGP, was ook blij met zoveel belangstelling en de goede afwisselende discussie.

Gedeputeerde Henk Staghouwer leidde de avond in met een overzicht van de afspraken met coalitiepartners. Deze afspraken bieden mogelijkheden maar ook onmogelijkheden voor de landbouw in de provincie Groningen.  Staghouwer wil boeren hierin terzijde staan door bijvoorbeeld degenen die op biologische wijze hun bedrijf willen runnen te ondersteunen. Uitbreiding van een intensief bedrijf blijft mogelijk zolang er duurzame maatregelen worden genomen.

Vervolgens kregen twee gastsprekers het woord. Akkerbouwer Arie van der Spek uit Houwerzijl vertelde hoe hij op zijn bedrijf bezig is met duurzaamheid. Zijn bedrijf is een combinatie van akkerbouw en het houden van leghennen. De kippenmest gebruikt hij zelf voor op het land en de kippen worden gevoerd met de verbouwde tarwe. Hij is ook geïnteresseerd in precisiebemesting.

Veehouder Jolle de Haan uit Niekerk deelde zijn visie om de aarde te beheren in plaats van uit te buiten, zodat het voor de eventuele opvolger mogelijk is om boer te zijn. Bij hem lopen de koeien in de wei en hij geniet van weidevogels.

Nadat beide sprekers hadden verteld over hun ervaringen en overwegingen bij het boeren in de praktijk, was er ruimte voor discussie. Er volgde een bevlogen gesprek over de toekomst van boeren, zowel gangbaar, biologisch als natuurinclusief.

Uit de reacties van de aanwezigen na afloop van de bijeenkomst bleek dat de avond voor herhaling vatbaar is. Vanuit de Statenfractie wordt tevreden teruggeblikt: ‘Als Statenleden hebben we veel waardevolle adviezen, ervaringen en kritische opmerkingen gehoord. Deze kunnen we inzetten om bijvoorbeeld de kloof tussen boer en burger te dichten en kennis en begrip te creëren voor het boerenbestaan,’ aldus Hilma Oudman-Dam.

Reacties op 'Vruchtbare bijeenkomst Landbouw in Onderdendam'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.