'Noordelijke ontwikkelingsmaatschappij moet in meer mkb-bedrijven investeren'

NOMwoensdag 01 juni 2016 17:17

Provinciale Staten van Groningen willen dat alle MKB-bedrijven in Noord-Nederland steun kunnen krijgen van de Noordelijke ontwikkelingsmaatschappij.

Vandaag bespraken Provinciale Staten de aankoop van aandelen in de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland (NOM). De NOM ondersteunt bedrijven in Noord-Nederland met advies en leningen en zet zich in om buitenlandse bedrijven te laten investeren in de noordelijke provincies. De provincies Groningen, Friesland en Drenthe willen de helft van de aandelen van de NOM kopen van het ministerie van Economische Zaken. Zo hebben de provincies meer invloed op de steun die de NOM aan bedrijven geeft.

Op initiatief van de ChristenUnie hebben Provinciale Staten uitgesproken dat in de toekomst alle MKB-bedrijven in Noord-Nederland steun kunnen krijgen van de NOM. Nu is dat vooral voor snelgroeiende bedrijven weggelegd. Volgens Statenlid Gerrit Jan Steenbergen is het belangrijk dat in meer bedrijven wordt geïnvesteerd: "In Noord-Nederland zijn veel MKB-bedrijven actief. Voor onze regionale ontwikkeling is niet de ontwikkeling van enkele maar van al deze bedrijven belangrijk."

In de motie van de ChristenUnie, SP, CDA, D66 en GroenLinks wordt het provinciebestuur opgeroepen om de doelstelling van de NOM uit te breiden. Na verwerving van de aandelen kunnen de noordelijke provincies hier als aandeelhouders gezamenlijk over besluiten. Het provinciebestuur zet zich al langer in voor het gehele MKB en gaat graag aan de slag met de wens van coalitiepartijen om zich ook als aandeelhouder van de NOM voor het gehele MKB sterk te maken.

De aangenomen motie kunt u hieronder downloaden.