ChristenUnie: 'Noordelijk MKB profiteert te weinig van Europese subsidies'

bannergerritjanwoensdag 16 maart 2016 15:37

De ChristenUnie in de provincie Groningen wil dat noordelijke ondernemers meer profiteren van Europese subsidies en leningen. Dat gebeurt volgens de partij nog te weinig.

Nederlandse bedrijven die innoveren of bezig zijn met internationalisering kunnen gebruik maken van subsidies of leningen van de Europese Unie. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven in de drie noordelijke provincies veel minder gebruik maken van Europese mogelijkheden dan bedrijven in de rest van Nederland. Bij een recent Europees programma ter bevordering van samenwerking tussen bedrijven en wetenschappelijke instellingen kwam slechts 5% van de Nederlandse ondernemers uit Groningen, Friesland of Drenthe.

De ChristenUnie wil dat de noordelijke MKB-bedrijven maximaal profiteren van de Europese subsidies. 'Bedrijven moeten deze kansen beter kunnen bereiken en benutten', aldus ChristenUnie-Statenlid Gerrit Jan Steenbergen. 'Laat de MKB-ers ondernemen en biedt hen de Europese kansen op een presenteerblaadje aan.' Het provinciebestuur van Groningen onderschrijft het probleem dat de ChristenUnie benoemt en gaat samen met alle betrokkenen partijen aan de slag om de kansen voor het noordelijk MKB te vergroten.

Hieronder kunt u de motie van de ChristenUnie downloaden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie 3 Bereikbaarheid subsidies en financieringsinstrumenten MKB774,1 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2016