Over de grens een afspraakje maken

csm_vlag_europese_unie_4c422ff197vrijdag 11 maart 2016 12:24

Het college heeft deze week de agenda internationalisering vastgesteld. Daarin staat hoe we, vanuit een praktische benadering, de komende jaren ons meer willen richten op Europa.

Allereerst kunnen we in ons eigen provinciehuis nog wel wat meer werken om ons eigen werk en 'Europa' met elkaar te verbinden. Waar we wel gewend zijn om ons te richten op Den Haag, laten we nog kansen liggen om bijvoorbeeld te lobbyen in Brussel. Terwijl de Europese Unie voor ons net zo belangrijk is als Den Haag, qua beleid maar zeker ook als het gaat om financiering.

We zoeken het niet in contacten in China, maar blijven wat dichter bij huis. Noord-Duitsland, Scandinavië en de Baltische Staten. Als een hogeschool, universiteit of bedrijven erom vragen, dan zullen we op reis gaan in Rusland, China of een ander continent om hier en daar deuren voor hen te openen. Maar uit onszelf zullen daar niet mee komen.

Ik zei al, we willen het vooral praktisch benaderen. Daarom was ik maandag in Hannover voor een gesprek met staatsecretaris Daniela Behrens van het Ministerie voor Economie, Werk en Verkeer van de deelstaat Niedersachsen.

Ik wisselde met Behrens dat er nogal wat Duitse bedrijven zijn die graag werk willen uitbesteden. Of een deel van de productie graag uit handen geven, ook aan Nederlandse bedrijven. Alleen, ze hebben geen idee bij welke bedrijven ze daarvoor terecht kunnen.

Daar zie ik kansen. Samen met werkgeversorganisatie VNO-NCW  wil ik onze bedrijven graag koppelen aan Duitse firma's die werk willen uitbesteden. Dat is goed voor de samenwerking over de grens, maar natuurlijk vooral goed voor onze werkgelegenheid en daarmee onze economie.

Als het even kan, moet er nog voor de zomer een bijeenkomst komen waar bedrijven aan elkaar gekoppeld worden. Kortom, een zaaltje waar bedrijven een afspraakje hebben. Wie had dat gedacht: een gedeputeerde internationalisering die een date voor bedrijven regelt!

Nou ja, alles voor het goede doel.

> 2016