Lijsttrekkers ChristenUnie bieden groeiagenda voor de grensregio aan

VanderGraaf_Schouten_Stelpstrazaterdag 31 januari 2015 17:56

Vrijdag bezocht ChristenUnie Tweede Kamerlid Carola Schouten de provincie Groningen. De lijsttrekkers van de ChristenUnie in de provincies Groningen en Drenthe boden het Kamerlid een 'Economische groeiagenda voor de grensregio' aan.

De ChristenUnie maakt zich al lange tijd sterk voor werkgelegenheid en samenwerking in de grensregio. Carola Schouten heeft in de afgelopen jaren meerdere malen moties in de Tweede Kamer ingediend die zijn aangenomen om de economie in de grensregio's te versterken en belemmeringen weg te nemen. De minister heeft geen haast die moties uit te voeren en om met de grensregio's te kijken naar de belemmeringen. Daarom nemen de lijsttrekkers in Groningen en Drenthe het heft in eigen handen.

Stieneke van der Graaf, CU-lijsttrekker in de provincie Groningen: "De kansen liggen voor het oprapen, maar we moeten ze veel beter benutten. Het wegnemen van belemmeringen in regelgeving is één ding. Daarnaast moeten we werken aan goede verbindingen, wellicht zelfs pendeldiensten inzetten als dat nodig is om werk over de grens bereikbaar te maken. Wederzijdse erkenning van diploma's en het stimuleren van de Duitse taal in het onderwijs is essentieel."

Kamerlid Carola Schouten: "Er zijn nu nog teveel belemmeringen. Zo worden diploma's niet altijd erkend, vallen er gaten in de pensioenopbouw en zijn verzekeringen soms duurder. Dit heeft 'Den Haag' nog niet goed in het vizier. Een Nederlandse vepleegkundige met MBO3 kan nu niet als vakkracht aan de slag in de Duitse ouderenzorg omdat er aanvullende kwalificaties nodig zijn. Dat moet anders. Met deze boodschap ga ik terug naar Den Haag."

De ChristenUnie vindt dat mensen de ruimte moeten krijgen om over grenzen heen samen te werken. Deze economische agenda biedt de mogelijkheid samen met de grensregio's te werken aan groei aan de grens. Vrijdag bracht Kamerlid Carola Schouten in de provincie Groningen een bezoek aan de EDR en sprak zij met ondernemers over knellende regelgeving en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

U kunt de economische groeiagenda hieronder downloaden.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type