“EU moet snelle trein tussen Groningen-Bremen ondersteunen“

vlageudinsdag 03 maart 2015 21:47

Naast Nederland steunt nu ook Duitsland de ambitie om de spoorlijn Groningen-Bremen op te waarderen. “Dat is mooi en goed”, zegt Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP), die zich – samen met Groningse politici – al jaren inzet voor dit plan.

“Deze lijn verbindt de belangrijke knooppunten Amsterdam en Hamburg met elkaar en zorgt voor een kortere reistijd tussen Groningen naar Bremen, slechts 1 uur en 23 minuten. Dat is belangrijk voor de verdere ontwikkeling van die regio.”

Steun van nationale overheden is noodzakelijk voor eventuele Europese steun voor zo’n project. “Het is daarom geweldig dat Duitsland nu ook meedoet. De opwaardering van grensoverschrijdende spoorlijnen kan ook Europese meerwaarde hebben. In dit geval kan de EU, vanuit het grote Europese transportfonds TEN-T, misschien een bijdrage leveren aan de ontwikkeling.”

ChristenUnie en SGP, die in het Europees Parlement samen een fractie vormen, maken zich al enige tijd sterk om de spoorlijn Europees op de agenda te krijgen en zullen zich inspannen voor zo’n TEN-T-subsidie. De kansen op subsidie via de middelen voor Trans Europese Netwerken nemen toe als er voor een grensoverschrijdende verbinding subsidie wordt aangevraagd. Daarom is het zo belangrijk dat Duitsland meedoet.

Van Dalen: “Zo’n betere vervoersverbinding met Noord-Duitsland draagt bij aan de economische ontwikkeling en leefbaarheid van heel Noord-Nederland (en Noord-Duitsland). En van een goede spoorlijn heb je bij goed onderhoud geen 25 jaar lang plezier, maar zeker wel 50 of 75 jaar. De EU is nu aan zet en ik ga – via de Transportcommissie in het Europees Parlement – proberen ze een handje te helpen.”

> 2015