Provincie moet helpen bij opvang vluchtelingen

dinsdag 08 september 2015 09:55

De ChristenUnie in de provincie Groningen wil dat het provinciebestuur met de gemeenten in gesprek gaat over hoe de provincie de gemeenten kan ondersteunen en medewerking kan verlenen bij het opvangen van vluchtelingen. Daarbij moet naar alle mogelijke manieren worden gekeken. Fractievoorzitter Stieneke van der Graaf: “De provincie moet ruimhartig een bijdrage leveren om deze mensen, die huis en haard hebben verlaten, veilig en menswaardig op te vangen. Zij zijn welkom in onze provincie.”

Buslijn
Daarnaast wil de ChristenUnie dat de provincie buslijn 273, die naar het aanmeldcentrum in Ter Apel rijdt, beschikbaar houdt. Er bestaan plannen om deze lijn uit de dienstregeling voor 2016 te halen omdat deze niet rendabel zou zijn. De ChristenUnie wil dat de provincie de buslijn laat bestaan en indien nodig vaker laat rijden om de grote groepen vluchtelingen op een goede manier op de plaats van bestemming te laten komen.

Geld voor dagbesteding
Voor de zomer vroeg de ChristenUnie tijdens de algemene beschouwingen al aandacht voor de toenemende vluchtelingenstroom. Zo wil de ChristenUnie dat er bij de begroting ook geld beschikbaar komt voor zinvolle dagbesteding en activiteiten voor asielzoekers. Organisaties die zich hiervoor inzetten moeten kunnen rekenen op de steun van de provincie.

In schriftelijke vragen vraagt de ChristenUnie het provinciebestuur om in actie te komen. Hieronder kunt u de gestelde schriftelijke vragen downloaden.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen CU toenemende vluchtelingenstroom23,3 kBapplication/pdfdownload

> 2015