Steun voor de voedsel- en kledingbanken in Groningen

IMG_1158woensdag 23 september 2015 16:42

De Provinciale Staten Groningen hebben vandaag ingestemd met een amendement waarin steun en middelen worden gegeven aan de kleding- en voedselbanken in de provincie Groningen.

Het gaat om een investering van drie jaar in de logistieke kosten van de gezamenlijke voedselbanken Groningen en voor de gezamenlijke Maxima kledingbanken.  Het gaat hier bijvoorbeeld om het omwisselen van winter- en zomerkleding of het goed verdelen van voedselproducten. In de bijdrage van de ChristenUnie noemde Gerrit Jan Steenbergen het waardeloos dat het nodig is dat er kleding- en voedselbanken moeten bestaan. Maar heel waardevol dat de voedsel- en kledingbanken er zijn voor mensen die het nodig hebben. In oktober 2014 heeft de Statenfractie bij een bezoek aan de kledingbank Maxima in Hoogezand gezien hoe belangrijk de inzet van vrijwilligers is voor deze vorm van armoedebestrijding.

Ook hebben de Staten een motie aangenomen waarin de steun uitgesproken wordt voor een project waarbij voedselbanken zelf voedsel verbouwen. Het gaat om een uitbreiding van een project van de voedselbank Groningen (waaronder ook de gemeente Haren en Ten Boer onder vallen). "Een waardevolle invulling van onbenutte grond met als resultaat dat er gezonde verse producten naar de Voedselbanken gaan," volgens Gerrit Jan Steenbergen.

De aangenomen motie en het amendement kunt u hieronder downloaden.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Amendement 3 Steun aan kleding- en voedselbank agp. 3.b.1. Begroting 2016689,7 kBapplication/pdfdownload
Motie 2 Steun voedselverbouw door voedselbanken agp. 3.b.1. Begroting 2016585,0 kBapplication/pdfdownload