Zorgen over de aanpak van herstel van schades monumenten en erfgoed

9210woensdag 30 september 2015 12:03

Gisteren werd bekend dat maar liefst zestig procent van de monumenten in onze provincie zijn beschadigd. De ChristenUnie vraagt opheldering van het College over de aanpak van deze schades.

In onze provincie staan veel monumenten en is veel cultureel erfgoed aanwezig. Deze kerken, borgen, boerderijen en andere gebouwen zijn onmisbaar voor Groningen. De provincie Groningen moet zich onophoudelijk inzetten voor het behoud van deze monumenten en dit erfgoed. Statenlid Gerrit Jan Steenbergen: "Bij herstel van schade moet namelijk niet alleen een economische afweging worden gemaakt, maar ook de monumentale waarde en de waarde voor de identiteit van Groningen moet worden meegewogen. Ik maak me er zorgen over of dit wel gebeurt, ondanks uitspraken in Provinciale Staten en in de Tweede Kamer en daarom hebben wij hier vragen over gesteld."

De ChristenUnie is niet als enige bezorgd. Bij een informatieavond over de toekomst van het cultureel erfgoed in Groningen die vorige week gehouden is in Loppersum, hebben meerdere organisaties hun zorgen uitgesproken over de toekomst van monumenten in de provincie Groningen.

Als u de link hieronder aanklikt, kunt u de schriftelijke vragen bekijken.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen herstel aardbevingsschade monumenten en erfgoed115,6 kBapplication/pdfdownload

> 2015