Provincie wil cultuur voor alle Groningse kinderen toegankelijk maken

Muziek onderwijsdonderdag 05 november 2015 16:46

Op initiatief van de fractie van de ChristenUnie gaat het provinciebestuur onderzoeken hoe kinderen en jongeren uit gezinnen waarvoor muziek- of dansles te duur is toch les kunnen krijgen.

Woensdag 4 november stelden Provinciale Staten van Groningen het cultuurbeleid tot 2020 vast. Daarin werd ook gesproken over cultuurparticipatie van kinderen en jongeren. In de Stad Groningen kunnen kinderen van gezinnen waarvan de financiën beperkt zijn door middel van het jeugdcultuurfonds lessen volgen bij een theaterclub, dansschool, kunstatelier of muziekvereniging.

ChristenUnie-Statenlid Rinze van der Born wil dat dat voor alle kinderen in de provincie mogelijk wordt. "Voor sommige gezinnen in de provincie is muziek-, dans- of theaterles te duur. Daardoor zijn er kinderen en jongeren in onze provincie die hun talenten niet volledig kunnen ontwikkelen. Wij willen dat iedereen die kans krijgt en ik ben ontzettend blij dat het provinciebestuur daar ook muziek in ziet."

Het provinciebestuur gaat nu uitzoeken hoe het jeugdcultuurfonds in de hele provincie Groningen kan worden opgestart.

De aangenomen motie kunt u onder dit bericht downloaden.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie 4 Jeugdcultuurfonds provincie Groningen agp. 3.c. Strategisch beleidskader cultuur524,2 kBapplication/pdfdownload

> 2015