Op werkbezoek in gemeente Loppersum

IMG_5350dinsdag 17 november 2015 14:57

De Statenfractie ChristenUnie Groningen is maandag 16 november op werkbezoek geweest in gemeente Loppersum. Elk half jaar bezoekt de Statenfractie een gemeente in Groningen.

Het eerste bezoek werd gebracht aan het dorp 't Zandt. Dennis Vijver (voorzitter dorpsbelangen 't Zandt) Jantiene Cats (projectleider vanuit gemeente Loppersum) en Arjen Hoeber (Woningbouwvereniging Marenland) namen de fractie mee door het dorp. Zo werd de ChristenUnie op de hoogte gebracht van het leefbaarheidsprogramma "'t Zand op de kaart!". Het programma is 28 september door de gemeenteraad van Loppersum aangenomen. Een integraal plan om op meerdere terreinen de problemen in 't Zandt aan te pakken en de leefbaarheid te vergroten.

Na 't Zandt  was er een ontmoeting tussen de Statenfractie ChristenUnie, de fractie ChristenUnie Loppersum en het gemeentebestuur op het gemeentehuis in Loppersum. Gesproken werd over de vraagstukken die in Loppersum spelen en hoe de gemeente daarmee omgaat.

Daarna was er een ontmoeting in hetzelfde gemeentehuis met  de oprichters van de nieuwe energiecoöperatie Zonnedorpen. Een energiecoöperatie voor de dorpen 't Zandt, Zeerijp en Zijldijk. Patrick Caspers en Kees Molenaar, bestuursleden van Zonnedorpen, vertelden de fractie wat Zonnedorpen inhoudt, hoe het tot stand gekomen is en waar de coöperatie zoal tegenaan loopt. Fractievoorzitter Stieneke van der Graaf wilde weten of de bestaande subsidies en regelingen in de praktijk goed werken. Er blijken wel problemen te bestaan, zoals het werken met een postcoderoos. Voor dunbevolkte gebieden, zoals Noord-Groningen, beperkt dit de mogelijkheden.

Het volgende bezoek sloot heel mooi aan bij het voorgaande onderwerp, een bezoek aan een energieneutrale woning in Stedum. De bewoners gaven de fractie een rondleiding door hun woning. Het was een doorsnee dorpswoning, niet modern zoals de verwachting was. De bewoners lieten zien dat het door slimme oplossingen zoals zonnecollectoren, zonneboiler, pelletkachel een gewoon huis ook energieneutraal kan worden.

Het laatste bezoek was aan de Wijnboerderij in Wirdum. Hier ontmoette de Statenfractie gemeenteraadsleden en bestuurders van de ChristenUnie uit de omringende gemeenten rond Loppersum. Ook gedeputeerde Henk Staghouwer was aanwezig. Eerst was er een rondleiding door de boerderij, waar behalve wijn vele andere producten van vruchten worden gemaakt. De boerderij is niet aangesloten op het gasnetwerk en heeft de afgelopen geïnvesteerd in energiebesparende maatregelen. Hierna was het tijd om met elkaar in gesprek te gaan en nieuws uit te wisselen.

> 2015