Lobbyen in Berlijn

webloghenk5maandag 18 januari 2016 14:17

Ditmaal kwam ik er voor de derde keer, maar wat is het toch indrukwekkend: de Grüne Woche in Berlijn, de grootste landbouwbeurs ter wereld. Het is een goede gewoonte dat de staatssecretaris van landbouw deze beurs bezoekt en mensen uit de Nederlandse landbouwwereld te benaderen om hem te vergezellen.

Het Noorden was goed vertegenwoordigd, in de personen van drie landbouwgedeputeerden Johannes Kramer (Friesland), Henk Jumelet (Drenthe) en mijn persoon. Een mooie gelegenheid om elkaar wat langer te spreken dan gewoonlijk kan. Even los van een agenda wat zaken bespreken - daarvoor is de Grüne Woche erg geschikt.

Vrijwel de gehele Tweede Kamercommissie Landbouw was er ook . Acht Kamerleden waren er. Ook wat dat betreft was het een nuttige reis, want wie weet heb je elkaar later nog eens nodig voor een enkel dossier.

Belangrijk onderwerp van gesprek was ditmaal natuurlijk fosfaat. Het Noorden wil dat melkveehouders met voldoende hectare weiland meer mogelijkheden krijgen om vee te houden (inclusief fosfaat in mest), dan varkenshouders of kippenboeren met veestapels die veel mest moeten afvoeren. Wie de mest zelf kan verwerken of het in een lokale kringloop kan laten opnemen, is het idee, veroorzaakt zo immers de minste problemen.

Dit gedachtengoed hebben we goed over het voetlicht kunnen brengen. En doordat ik tijdens de autorit achterin de vakliteratuur en de stukken voor de komende week hebben kunnen doornemen, kreeg ik dit weekeind thuis nog wat bonuspunten.

Om eventuele kritiek voor te zijn: lobbyen is best hard werken. Denk niet dat je halverwege de ochtend een keertje je gezicht kunt laten zien. Nee, wij werden vrijdagochtend om 08.00 uur al verwacht op de beurs. Na de opening werkten we een strak programma af.

De focus van de beurs lag dit jaar op Marokko. Maar er was nog veel meer te zien. Bijna 1600 bedrijven en organisaties uit bijna 70 landen zetten hun beste beentje voor.

De Grüne Woche trekt meestal zo'n 420.000 bezoekers . Dat aantal zullen ze in Zwolle niet halen, waar deze week woensdag en donderdag de BioBeurs. Maar dat hoeft ook niet, want dat is in aard en omvang heel anders. Maar inhoudelijk ook zeker de moeite waard.

Ik ga er zeker mijn licht opsteken. Biologische landbouw is een speerpunt van dit college en belangrijk voor de ontwikkeling van de landbouw in Groningen. Misschien zien we elkaar daar wel.

> 2016