Groningen investeert in dorpsinitiatieven

IMG_5350woensdag 10 februari 2016 15:37

Met de vaststelling van de kaders voor het uitvoeringsprogramma Leefbaarheid 2016-2020 heeft Provinciale Staten vandaag besloten 47 miljoen euro in te zetten om de leefbaarheid en vitaliteit in Groningse dorpen en kernen te vergroten.

In veel dorpen en kernen in de provincie Groningen zijn reeds succesvolle initiatieven die bijdragen aan de leefbaarheid. De provincie wil deze initiatieven van inwoners ondersteunen. Daarmee gaat een wens van de ChristenUnie in vervulling.

Statenlid Hilma Oudman is enthousiast over het vastgestelde plan. "Het is geweldig dat er binnen een jaar na het coalitieakkoord een voorstel is om een extra impuls aan de leefbaarheid in onze provincie te geven. We vinden het ook van grote waarde dat de  gelden voor de leefbaarheid, die  eerst alleen beschikbaar waren voor de krimpgebieden, beschikbaar komen voor de hele provincie."

Het gereserveerde bedrag bestaat uit subsidies en revolverende fondsen zoals het Maatschappelijk Investeringsfonds. Het Maatschappelijk investeringsfonds is op initiatief van de ChristenUnie in het Collegeprogramma opgenomen. Dit fonds ondersteunt initiatieven op het gebied van lokale duurzame energie en energiecorporaties en lokale zorginitiatieven en zorgcorporaties. Vanuit een revolverend fonds worden leningen verstrekt. Hierdoor kan het geld vaker worden ingezet. Naast het Maatschappelijk Investeringsfonds wordt er ook een fonds opgezet voor sportvoorzieningen en dorpshuizen.

> 2016