Nieuwe bushalte bij AZC Ter Apel in gebruik

bushalte Ter apel2donderdag 17 maart 2016 10:15

Sinds deze week is de nieuwe bushalte bij het AZC Ter Apel in gebruik. Op initiatief van de ChristenUnie besloten Provinciale Staten van Groningen eind vorig jaar dat het AZC in Ter Apel beter bereikbaar moest zijn met de bus.

Eind vorig jaar bleek dat de busverbinding naar het asielzoekerscentrum zou vervallen. Zonder die verbinding zouden vluchtelingen die reisden naar het aanmeldcentrum of boodschappen deden in Ter Apel anderhalve kilometer moeten lopen vanaf de dichtstbijzijnde bushalte.

De provinciale ChristenUnie diende daarom in september een motie in voor een bushalte bij het AZC met een permanente busverbinding. Naar aanleiding daarvan is besloten dat buslijn 73 voortaan langs het aanmeldcentrum rijdt. Om de extra reistijd voor de overige gebruikers van deze verbinding te beperken is aan de rand van het aanmeldcentrum een nieuwe bushalte gebouwd.

Volgens Stieneke van der Graaf, fractievoorzitter van de ChristenUnie is deze nieuwe bushalte erg belangrijk. "Vluchtelingen zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. Voor hen, maar ook voor alle bezoekers en medewerkers van het aanmeldcentrum en aangrenzende penitentiaire inrichting is een goede busverbinding van groot belang. Wij zijn erg blij dat die er nu is."