'Garandeer buslijn naar Middelstum voor komende tien jaar'

dinsdag 19 april 2016 16:00

De ChristenUnie Statenfractie wil dat lijn 61 naar Middelstum onderdeel uit gaat maken van het basisnetwerk openbaar vervoer en daardoor zeker de komende tien jaar blijft rijden.

Vandaag bespreken Provinciale Staten van Groningen de plannen voor een basisnetwerk openbaar vervoer. Het basisnetwerk bestaat uit de belangrijkste bus- en treinverbindingen in de provincie. Het provinciebestuur garandeert dat deze bussen en treinen de komende tien jaar blijven rijden. Voorgesteld wordt de bestaande treinverbindingen, Qlink- en Qlinerbussen en enkele andere busverbindingen in het basisnetwerk op te nemen.

Volgens Statenlid Gerrit Jan Steenbergen van de ChristenUnie moet ook de bus naar Middelstum onderdeel zijn van het basisnetwerk. 'Voor inwoners van Middelstum is lijn 61 de enige OV-verbinding naar de stad Groningen. Veel scholieren, studenten en mensen die werken in de Stad maken dagelijks gebruik van deze bus. Lijn 61 is van groot belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Middelstum. Daarom zet de ChristenUnie zich in voor deze verbinding.'

De ChristenUnie zal vandaag samen met GroenLinks een amendement indienen. Daarin wordt opgeroepen lijn 61 op te nemen in het basisnetwerk openbaar vervoer.

> 2016