huisarts 4.jpgdonderdag 25 juli 2019 15:32

De ChristenUnie in de Provinciale Staten van Groningen maakt zich grote zorgen over de beschikbaarheid van huisartsen in Oost Groningen in vakantieperiodes en stelt hierover vragen aan het College.

Deze zomer is het sommige huisartsenpraktijken met moeite gelukt om in de vakantieperiode vervangers te vinden. Voor de volgende vakantie is het de vraag of dit gaat lukken.

Verder wordt het ook bij ziekte steeds moeilijker om geschikte vervanging te vinden. De continuïteit van huisartsenzorg in Oost Groningen kan hierdoor niet meer gewaarborgd worden. De ChristenUnie vindt dat huisartsenzorg voor alle inwoners op redelijke afstand beschikbaar moet zijn. Het kan niet zo zijn dat beschikbaarheid van basiszorg mede afhankelijk wordt van de aantrekkelijkheid en mogelijkheden van een gebied. Te meer omdat de spoedeisendehulpafdeling in het Refajah in Stadskanaal ook gaat sluiten.

De provincie zet zich in voor de leefbaarheid van dorpen. Daar hoort ook beschikbaarheid en spreiding van goede zorg bij. 'Is huisartsenzorg in de toekomst in vakantieperiodes nog beschikbaar in Oost Groningen?' vraagt ChristenUnie Statenlid Margriet Donker-van der Vinne zich af: 'En kan een huisarts nog vervangen worden tijdens bijvoorbeeld ziekte? Welke gevolgen kan dit hebben voor de leefbaarheid van een dorp/regio?' En spelen deze problemen op andere plaatsen in de provincie?

In de schriftelijke vragen vraagt de ChristenUnie aan het provinciebestuur naar de gevolgen hiervan voor de leefbaarheid van de dorpen in Oost Groningen en naar de mogelijkheden van een betere spreiding en beschikbaarheid van huisartsenzorg in Oost Groningen en de hele provincie.

Reacties op 'Zorgen over beschikbaarheid huisartsen in Oost Groningen tijdens vakantieperiode'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.