ChristenUnie Groningen zet in op Waardig Ouder worden 2.0

Stieneke van der Graaf Maarsheerd.pngzaterdag 12 december 2020 19:16

De lokale afdelingen van de ChristenUnie Groningen en Stadskanaal hebben vandaag samen met lokale partners de Intentieverklaring Waardig Ouder Worden 2.0 ondertekend. In het manifest staan voorstellen voor een samenleving waarin ouderen kunnen blijven meedoen en zich gezien en gewaardeerd voelen.

De ondertekening is een verdieping op het landelijke manifest dat vandaag is ondertekend door de CU en een brede alliantie van maatschappelijke partners. Samen met de gemeenten wordt ook in de provincie Groningen werk gemaakt van Waardig Ouder Worden 2.0. Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf ondertekende namens de ChristenUnie de Groningse convenanten.

Manifest Gemeente Groningen

In de Kloosterkerk van Ten Boer ondertekende de CU-fractie van de gemeente Groningen het convenant met de Dorpscoöperatie Ten Boer, KBO-PCOB Groningen, Pouwer. De organisaties gaan zich inzetten om vrijwilligers beter te ondersteunen om de leefbaarheid in wijken en dorpen te verbeteren en dat de regels daarbij niet in de weg zitten. Na de ondertekening werd in verzorg- en verpleegtehuis Innersdijk attenties uitgedeeld aan bewoners.

Manifest Gemeente Stadskanaal
In verzorgingstehuis Maarsheerd ondertekende de ChristenUnie fractie van de gemeente Stadskanaal, de directie van het verzorgingstehuis en Stieneke van der Graaf de intentieverklaring achter het manifest. Naast de ondertekening op locatie werd het manifest door verschillende (ouderen) organisaties in de gemeente Stadskanaal getekend. Na de ondertekening werd bij alle ouderen een kerstkaart bezorgd om het manifest kracht bij te zetten.

“Volgende stap is hard nodig”
Stieneke van der Graaf is blij met de lokale betrokkenheid bij dit ChristenUnie-initiatief. “Mede dankzij het manifest ‘Waardig ouder worden’ uit 2017 heeft het kabinet op dit terrein al goede stappen gezet. Maar we zijn er nog niet, vervolgstappen zijn nodig. Wat we willen is een samenleving waarin ouderen kunnen blijven meedoen en zich gezien en gewaardeerd voelen. Blijvende aandacht daarom nodig, veel ouderen lijden ook nog eens extra onder de beperkingen van het coronavirus. Een grote opgave waarbij de overheid en lokale organisaties de handen ineen moeten blijven slaan.”

1 miljard euro
Een belangrijk punt uit het landelijke manifest is dat er 1 miljard euro moet worden uitgetrokken voor de bouw van nieuwe woonvormen voor ouderen. Met dat geld moeten nieuwe, kleinschalige woonvormen worden ontwikkeld om de kloof tussen een eengezinswoning en het verpleeghuis te verkleinen. Daarnaast willen de ondertekenende organisaties “maatschappelijke dialoog met alle generaties” nu “de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat leeftijdsgroepen tegenover elkaar zijn komen te staan”.

Reacties op 'ChristenUnie Groningen zet in op Waardig Ouder worden 2.0'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.