Statenfractie ChristenUnie: 'ondersteun getroffen pluimveehouders'

eggs-551292_1920zaterdag 05 augustus 2017 13:35

De Statenfractie van de ChristenUnie vraagt het Groninger provinciebestuur zich in te zetten voor pluimveehouders die getroffen worden door de fipronilbesmetting van eieren.

Als gevolg van de schade die is geleden door de besmetting van eieren hebben landelijke organisaties als LTO/NOP en NVP de noodklok geluid.  Getroffen pluimveehouders lijden honderdduizenden euro’s schade en voor sommige bedrijven is een faillissement niet ondenkbaar.

In de provincie Groningen hebben inmiddels zeker drie ondernemers een deel van hun eieren moeten laten vernietigen. Ook zijn er pluimveehouders die eieren waarin geen fipronil is gevonden niet kunnen leveren omdat andere stallen behandeld zijn tegen bloedluis.

Statenlid Gerrit Jan Steenbergen is benieuwd op welke wijze de provincie Groningen getroffen pluimveehouders ondersteunt in de financiele en praktische gevolgen van de besmettingen. ‘Deze ondernemers worden buiten hun schuld om getroffen door een besmetting die grote gevolgen heeft voor hun bedrijf. De provincie moet hen ondersteuning bieden waar mogelijk.’

De vragen die de fractie heeft gesteld zijn onder dit bericht te downloaden.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen ondersteuning pluimveehouders256,4 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2017