Plaats tijdelijk openbare toiletten voor fietstoeristen in provincie Groningen

fredric weblog.jpg
Door Fredric Geijtenbeek op 12 juni 2020 om 19:33

Plaats tijdelijk openbare toiletten voor fietstoeristen in provincie Groningen

De Statenfracties van 50+, D66 en de ChristenUnie willen graag dat er deze zomer tijdelijk openbare toiletten worden geplaatst op belangrijke fietsknooppunten in de provincie Groningen. De partijen steunen een oproep van zestien maatschappelijke instellingen hiertoe.

Volgens de Toiletalliantie, waar onder meer de Maag Lever Darm stichting en de Fietsersbond onderdeel van zijn, is de behoefte aan openbare toiletvoorzieningen deze zomer groot. Vanwege het coronavirus gaan deze zomer veel mensen met de fiets op vakantie in eigen land, maar zijn openbare toiletten in restaurants en winkels minder toegankelijk. De alliantie roept daarom op tijdelijke toiletunits te plaatsen op belangrijke knooppunten.

Die oproep krijgt steun van drie provinciale partijen. Zij vragen het Groningse provinciebestuur aan deze oproep gehoor te geven. ChristenUnie-Statenlid Fredric Geijtenbeek: “Wij hebben een prachtige provincie om met de fiets te verkennen. Door onze provincie aantrekkelijk te maken voor toeristen, kan de provincie de toeristische sector steunen. Goede toiletgelegenheden zijn daarbij voor iedereen, maar in het bijzonder voor gezinnen of mensen met een ziekte, hoog nodig.”