Regiocheck voor Haagse plannen

fredric weblog.jpg
Door Fredric Geijtenbeek op 1 februari 2021 om 11:48

Regiocheck voor Haagse plannen

De ChristenUnie wil een regiocheck invoeren. Met de checklist wil de partij voorkomen dat de regio’s aan de grenzen van het land nadelen ondervinden van landelijk beleid op het gebied van zorg, wonen, arbeidsmarkt, onderwijs en mobiliteit.  Dat staat nu in het vastgestelde verkiezingsprogramma van de partij die zaterdag 30 januari haar partijcongres heeft gehouden.

Tijdens het congres werd een amendement van de afdeling Groningen aangenomen, waarin wordt gepleit voor de regiocheck.  Door een regiocheck in te voeren, wordt inzichtelijk welk effect beoogd beleid zal hebben op desbetreffende regio’s en kan daarop worden geanticipeerd.

Al in oktober 2018 werd een motie van de ChristenUnie en CDA aangenomen waarin werd verzocht om de regiocheck uit te werken, maar tot op heden is dat nog niet gebeurd.

Het komt vaak voor dat grensregio’s de dupe zijn van algemeen beleid uit Den Haag. “Als Statenlid uit Groningen zie ik wat de effecten van beleidskeuzes in Den Haag voor de regio zijn. Soms pakt het echt onevenredig nadelig uit”, aldus Fredric Geijtenbeek. “Het is beter om dit vooraf in beeld te hebben en te voorkomen, dan om achteraf fouten te repareren.”

Voorbeelden van nadelige gevolgen voor de regio’s zijn de verhoging van de btw en het reizen naar de Waddeneilanden en de opheffingsnorm voor kleine scholen.  Geijtenbeek: “Maar we doelen ook op fiscale en sociale zekerheidsmaatregelen voor mensen die in Nederland wonen en in Duitsland werken. We zien keer op keer dat er niet vooraf gekeken wordt hoe Haags beleid voor hen uitpakt."