Geen dwangarbeid bij productie zonnepanelen

mouw.png
Door Webredactie Prov. Groningen op 7 juni 2021 om 16:54

Geen dwangarbeid bij productie zonnepanelen

De provinciale fractie van de ChristenUnie heeft in Groningen een motie ingediend waarin het provinciebestuur wordt opgeroepen om zo spoedig mogelijk te onderzoeken op welke manieren er eisen gesteld kunnen worden aan de partijen die duurzame energieprojecten in de provincie Groningen realiseren om dwangarbeid in productieketens te voorkomen.

Er is in de afgelopen periode ophef ontstaan over mogelijke dwangarbeid door Oeigoeren bij de productie van silicium; een belangrijke grondstof voor zonnepanelen. In Nederland komt 80 procent van de zonnepanelen uit China en volgens Amerikaans onderzoek worden bij het winnen van grondstoffen voor de zonnepanelen Oeigoerse dwangarbeiders ingezet.

Rinze van der Born: “Bij de energietransitie willen we niet wegkijken van mensenrechtenschendingen. Wij willen een provincie waarin bij nog te realiseren zonneparken, panelen worden gebruikt die zonder dwangarbeid zijn geproduceerd.”

De motie werd aangenomen met 38 stemmen voor en twee tegen. Daarmee was het de enige van in totaal 23 moties die werd aangenomen.

Labels: , , ,