Meer ruimte voor het bewonen van boerderijen

margriet weblog.jpg
Door Margriet Donker - van der Vinnne op 29 september 2021 om 13:20

Meer ruimte voor het bewonen van boerderijen

De mogelijkheden om met meerdere huishoudens te wonen op boerenerven zijn nu nog erg beperkt. De ChristenUnie wil weten of er meerdere woonadressen op een erf gevestigd kunnen worden.

Het kan voor velen een droom zijn: lekker buiten wonen,  rust, ruimte, weidsheid en schone lucht.. Maar juist om die rust en ruimte in de buitengebieden te waarborgen, is het provinciebestuur nogal kritisch op bouwplannen voor boerenerven. De provincie wil voorkomen dat het platteland wordt volgebouwd.

Anderzijds is er grote behoefte aan betaalbare woningen. Met meerdere huishoudens wonen op voormalige boerenerven zou daaraan tegemoet kunnen komen. Het biedt meteen een oplossing voor de leegstand van vrijkomende agrarische bebouwing.

En er komen steeds meer (monumentale) boerderijen leeg te staan. Voor de leefbaarheid van de buitengebieden is het belangrijk dat deze gebouwen niet verpauperen.

Margriet Donker-Van der Vinne: "Veel mensen voelen ervoor om op het platteland te wonen. De stallen en schuren staan er al. De stenen zijn er dus. Het gaat er om of er meerdere adressen op één erf mogelijk gemaakt kunnen worden. In dat kader hebben we samen met de PVV deze motie ingediend."

Klik hier voor de motie.

Labels: , ,