Brandbrief naar Hugo de Jonge

margriet weblog.jpg
Door Margriet Donker - van der Vinnne op 30 december 2021 om 10:30

Brandbrief naar Hugo de Jonge

Het UMC Groningen dreigt haar plek voor complexe hartzorg te verliezen. Dat deelde de demissionaire minister afgelopen maandag mee aan het Groninger ziekenhuis. Plan is om de hartzorg te concentreren in Rotterdam en Utrecht.

De ChristenUnie in de noordelijke provincies trekt daarom aan de bel.

Statenlid Margriet Donker- Van der Vinne: “Deze beslissing heeft grote gevolgen voor alle betreffende kinderen én hun ouders. Naast een groter risico als gevolg van te late behandeling, zal een patiënt gemiddeld meer dan 200 kilometer moeten reizen voor behandeling.”

Voor het ziekenhuis is het een onbegrijpelijke beslissing van de minister. Als kinderhartchirugie in het UMC Groningen verdwijnt, verdwijnt een heel groot deel van de kinderzorg in het noorden van het land. Kinderhartchirurgen zijn essentieel in de keten van zorg voor zieke kinderen. Als die hier niet meer werken, vertrekken ook andere professionals, zoals kindercardiologen.

Voor de ChristenUnie is toegankelijkheid en bereikbaarheid van goede zorg belangrijk. En juist daar wringt dit besluit. De bereikbaarheid behoeft geen betoog, maar ook de toegankelijkheid staat met deze keuze sterk onder druk.

In samenwerking met Provinciale Staten Groningen, Drenthe, Fryslân, Overijssel en de gemeenteraad in Groningen is er een brandbrief gestuurd naar de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hierin dringen wij er bij de minister op aan dat hij terugkomt op het voorgenomen besluit en de afdeling kinderhartchirurgie in het UMCG open zal houden.

Bijlagen

Labels: ,