Johan Hamster, Klaas Wierenga en Jos Schaafsma beoogd lijsttrekkers ChristenUnie 2023

lijsttrekkers 6.JPG
mouw.png
Door Webredactie Prov. Groningen op 7 september 2022 om 12:56

Het bestuur van ChristenUnie in de provincie Groningen draagt Johan Hamster voor als lijsttrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen in maart volgend jaar.

De voordracht volgt het advies van een onafhankelijke selectiecommissie aan het partijbestuur. Die stelt Johan Hamster voor als lijsttrekker, gevolgd door Fredric Geijtenbeek en Margriet Donker op plaats twee en drie.

In november stemmen de Groninger ChristenUnieleden over de kieslijst.

Johan Hamster: “Ik heb er enorm veel zin in om samen met al onze fantastische vrijwilligers een hoopvolle campagne te voeren! Het is mooi om als lijsttrekker voorgedragen te zijn, tegelijkertijd voelt het ook als een grote verantwoordelijkheid. We gaan voor een provincie waar iedereen zich thuis voelt en eerlijke kansen krijgt.”

Bestuursvoorzitter Marleen Oostland is blij met de keuze voor Hamster als beoogd lijsttrekker: “Johan Hamster is een zeer effectief politicus met visie en stevige ervaring. Hij kent de provincie goed en weet precies wat er speelt, zowel binnen als buiten het provinciehuis. Zijn open en benaderbare houding past ook goed bij onze partij. We zijn ook blij dat hij beschikbaar is voor een vervolg als gedeputeerde en er goede kandidaten klaar staan voor de fractie.”

Hamster werd begin dit jaar gedeputeerde en was daarvoor vanaf 2010 werkzaam als wethouder van Stadskanaal. Door het tijdschrift Binnenlands Bestuur werd Hamster verkozen tot Beste Lokale Bestuurder van 2020. Stemmers omschreven hem als een deskundige en toegankelijke bestuurder.

Waterschappen

Voor het waterschap Noorderzijlvest is Klaas Wierenga beoogd lijsttrekker. Afgelopen vijf jaar gaf hij al invulling aan die rol als lid van het algemeen bestuur namens de ChristenUnie.

Bij de ChristenUnie-fractie Hunze en Aa’s zal Jos Schaafsma uit Westerlee de kar gaan trekken. Hij volgt daarmee Tjip Douwstra op, die na deze periode vanwege pensionering afscheid neemt als lid van het dagelijks bestuur.

Labels: , , , , , ,