Wat je kunt doen met een verlaten gaslocatie

margriet weblog.jpg
Door Margriet Donker - van der Vinnne op 21 juni 2023 om 22:41

Wat je kunt doen met een verlaten gaslocatie

Zonnedorpen, Maatschap Korendijk en Arcadis hebben het voornemen om een zonnepark te ontwikkelen op en nabij de voormalige NAM-productielocatie ’t Zandt. Ze nodigden onze fractie uit voor een werkbezoek aan die plek.

De energie coöperatie Zonnedorpen is opgericht voor en door de bewoners van de dorpen Garsthuizen, Godlinze, Leermens, 't Zandt, Zeerijp en Zijldijk. Naast het zelf opwekken van energie is deze coöperatie actief om de huizen van deze dorpen te verduurzamen.  Zo werken ze samen met kennisinstituten en bedrijven en onderzoeken hoe ze energie kunnen opslaan zodat vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd.

Inmiddels levert de coöperatie stroom aan 105 huishoudens. Voor 20 cent per kWh, de laagste prijs van Nederland.

Kees Moolenaar is projectleider bij Zonnedorpen. Hij zegt:  “De meeste woningen in dit gebied zijn gebouwd rond 1930. Ze zijn matig geïsoleerd. We willen het aantrekkelijk maken om van aardgas af te komen. En we willen dat iedereen het mee kan maken. Vandaar die lage stroomprijs.”

In 2021 kwam Arcadis met de vraag mee te denken over herinrichting van de voormalige gaslocatie ’t Zandt.  De grond is eigendom van akkerbouwbedrijf Mts Korendijk van de gebroeders Bos.

Deze locatie lijkt de ideale plek om stroom op te wekken en op te slaan. De grond is (voorlopig) niet vruchtbaar, de plek is omzoomd en de infrastructuur, o.a. een stroomkabel naar de Eemshaven, ligt er al. Gedacht wordt aan een zonnepark van 15 Ha. met op de hoeken windmolens (hoogte 75 meter). Ook zouden er batterijen geplaatst worden.

Als de plannen door kunnen gaan, zou er energie opgewekt kunnen worden voor 3028 huishoudens. Dat is 15% van de energievraag van de gemeente Eemsdelta.

Labels: , , , , , ,