Lieftinghsbroek

mouw.png
Door Webredactie Prov. Groningen op 11 september 2023 om 16:27

Lieftinghsbroek

Onze fractie kreeg een rondleiding door het Liefstinghsbroek, één van de oudste bossen van Nederland.

Het gebied heeft een interessante geschiedenis, waarbij zowel burgemeester Schönfeld van Winschoten als schrijver Jac. P. Thijsse een grote rol speelden. Dit kunt u hier lezen.

Het gebied is aangewezen als Natura 2000-gebied en dat is de reden dat er in de huidige politiek vaak over gesproken wordt.

Sinds 1937 is Natuurmonumenten eigenaar van dit bijzondere stukje natuur. De boswachter en de bioloog van deze stichting leidden ons door de blauwgraslanden en langs eeuwenoude beuken en eiken.

Rond het natuurgebied staan nu twintig meetkastjes die kunnen meten op welke momenten de stikstofconcentratie in de lucht naar boven afwijkt.

Dit is een kleinschalige pilot die vanuit verschillende partijen rondom Lieftinghsbroek is ontstaan. Dus van onderop en met een positieve insteek. Belangrijk is dat er met draagvlak vanuit de gemeenschap gekeken wordt naar wat wel kan.

De pilot is een samenwerking van LTO Noord, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, het waterschap, twee gemeenten en de provincie Groningen.

Labels: , ,